Målet med deltagelsen er å lokke tyskere på besøk til regionen. De trønderske deltagerne har nå startet oppkjøringen til å vise fram sin region og Trøndelag som mat- og reiselivsdestinasjon til tyskerne, skriver Oi! Trøndersk Mat og Drikke i en pressemelding.

Messen Internationale Grüne Woche (IGW) er Landbruks- og matdepartementets største internasjonale satsing i løpet av året. Gjennom messen skal deltakerne vise fram Norge som en mat- og reiselivsdestinasjon med tydelig lokal og regional identitet.

Det velges ut 3 regioner som representerer Norge, og i år er det Trøndelag, Nord-Norge og Fjell Norge.

Trøndelag med for femte gang

Trøndelag er med for femte gang, og anses å være en sterk destinasjon med kobling mat og reiseliv.

– Vi gleder oss stort til å være med til Grüne Woche igjen, sier prosjektleder Brit Melting i Oi! Trøndersk Mat og Drikke, i pressemeldingen.

– Det betyr mye for Trøndelag å være representert, og arbeidet i forkant gjør at mange bedrifter i regionen finner sammen og utvikler samarbeid. Gjennom dette arbeidet bygger vi Trøndelag med mat! Slik får vi styrket Trøndelag som mat- og reiselivsdestinasjon, og målet er at dette skal vare også utover deltagelsen i Berlin, sier Melting.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Disse skal stå på stand for Trøndelag i Berlin i januar. Foto: Wil Lee-Wright / Oi! Trøndersk Mat og Drikke As

– Stor kabal å finne ut hvem som skal være med

Over 25 deltakere fra hele Trøndelag vil være fysisk til stede i Berlin i løpet av de ti dagene messen varer. Dette er matprodusenter og reiselivsaktører som skal formidle budskapet om matopplevelsen som finnes i regionen.

– Det er en stor kabal å legge for å finne ut hvem som skal være til stede på stand i Berlin. De skal være representanter for sin region, og de skal kunne selge Trøndelag og Norge som mat- og reiselivsdestinasjon. Det må skje på tysk eller engelsk, og det er lange dager på messen, forteller Melting.

Noen matprodusenter blir representert gjennom en meny som tilbys på stand, som har et utvalg av råvarer fra hav til fjell. Flere reiselivsbedrifter «deltar» også med matopplevelser som reisemål som presenteres publikum i en brosjyre.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Reiselivssjef i Destinasjon Røros, Tove Martens, er en av tre rørosinger som skal stå på stand under Grüne Woche. Foto: Marit Langseth

Tre deltakere fra Røros

Det er totalt 8 regioner representert på messen fra Trøndelag: Røros, Oppdal, Orkdalsregionen, Trondheimsregionen med Frosta og Stjørdal, Hitra/Frøya, Fosen, Innherred med Den Gyldne Omvei og Namdalen med Namdalskysten.

Fra Røros deltar Jorid Svendsen fra Vaudalen Fjellhotell, Lars-Eric Granqvist fra Rørosmeieriet og Tove Martens fra Destinasjon Røros.

– For Destinasjon Røros så betyr det mye å være med. Der vil vi få mulighet til å få et større nettverk og få satt Rørosregionen enda mer på kartet med tanke på matopplevelser spesielt, sier Martens til Nea Radio.