95 utstillere fra regionene Fjord Norge, Fjell Norge og Trøndelag representerte Norge i Berlin i 2018.

Norsk reiseliv og lokalprodusert mat og drikke har også i år høstet stor oppmerksomhet med mange interesserte besøkende. 10 000 solgte smaksprøver av laks fra standen til Fjord Norge sier sitt om interessen. Det samme gjelder Fjell Norge som har solgt 1500 smaksporsjoner av lam - det til tross for at det ble hevdet at tyskerne ikke liker lam. Trøndelagsteamet klarte også å bli utsolgt for både laks, reinkjøtt og elg. For fellesdelen av den norske paviljongen viser den foreløpige opptellingen en omsetningsøkning på i overkant av fire prosent sammenlignet med fjoråret. Det betyr først og fremst at enda flere besøkende har gjort seg kjent med norsk mat og matkultur.

Imponert statsråd

– Eg er mektig imponert over kva dei norsk utstillarane har fått til i Berlin. Det har vore ei markant auke i omsetnaden og det tyder på at tyskarane set pris på norsk lokalmat. Vi ser den same tendensen heime i Noreg. Omsetnaden av lokalmat i daglegvare var på 4,9 milliardar i 2017. Det ser ut til at vi er godt i rute med å nå målet om ein omsetnad av lokalmat for 10 milliardar innan 2025, sier landbruks- og matminister Jon Georg Dale.

Viktig møteplass

I løpet av de siste årene har Grüne Woche blitt en stadig viktigere møteplass for landbruket, reiselivsnæringen og matindustrien. Messen er en viktig arena for dialog og for utvikling av ny politikk og nye virkemidler innenfor landbruk, mat og reiseliv. I løpet av de ti dagene messen varer besøker en rekke politikere og representanter fra norsk næringsliv og organisasjoner den norske standen. For bedriftene som er representert på den norske standen er Grüne Woche en viktig møteplass hvor det knyttes varige bånd og leveranser avtales. I forkant av messen jobber regionene i et halvt år med å utvikle produktene som skal presenteres i Berlin.