Nye Veier:
E6 Ulsberg-Melhus
Strekningen består av fem delstrekninger. Strekningen er svært viktig for nord-sør trafikken regionalt og nasjonalt. Dårlig omkjøringsalternativer, variabel veistandard og hastighet.
For delstrekningene mellom Ulsberg og Vindåsliene er det vedtatte reguleringsplaner.
For delstrekningen Berkåk-Vindåsliene pågår det optimaliserings- og klargjøringsarbeid før kontrakt for byggefasen etter planen skal signeres våren 2024, med anleggsstart like etterpå.
For delstrekningen Korporalsbrua–Gyllan har planprogram vært på høring og forventes fastsatt i 2024 For delstrekningen Gyllan–Kvål har reguleringsplan vært på høring og offentlig ettersyn, og forventes vedtatt av Melhus kommune i løpet av første halvår 2024. Kostnad, 19,2 milliarder kroner.
E6 Åsen–Steinkjer
Behov for økt trafikksikkerhet og bedre fremkommeligheten. Tiltak foreslått er et nedskalert konsept, der dagens delstrekninger med midtdeler og 90 km/t beholdes uendret, sammen med øvrige strekninger bygges ut til hevelse på veistandard. Kostnad, 12,1 milliarder kroner.
E6 Selli–Asp
Dårlig veistandard. Vedtatt reguleringsplan fra 2016 og 2018. Nye Veier er i gang med en optimaliseringsprosess Dette er for å se om det kan være mulig å optimalisere vedtatte løsninger. Arbeidet gjøres i nært samarbeid med Steinkjer kommune. Kostnad, 0,8 milliarder kroner.
Utbedringsstrekninger:
E6 Grong–Nordland grense
Veien har en svært viktig funksjon for gods- og persontransport mellom Sør- og Nord-Norge, og den har stedvis dårlig bæreevne, er smal og svingete. Det er behov for å bedre tilstanden på veidekke og -fundament og risiko- og sårbarhetspunkter på grunn av flom. Det prioriteres større utbedringer av delstrekninger på E6 nordover fra Grong i Trøndelag til Nordland grense. Tiltakene vil bestå av breddeutvidelse, bedre kurvatur og utbedring av terrenget langs veien samt forsterket kant- og midtoppmerking. Vei i ny trasé kan være aktuelt på enkelte delstrekninger.
E14 Stjørdal–riksgrensen Storlien
Veien er en viktig transportåre mot Sverige som har fått økt betydning som følge av Finlands og Sveriges inntreden i NATO. Det er stort vedlikeholdsetterslep, trafikksikkerhetsutfordringer samt flere skredhendelser som påvirker regulariteten. Ved stenginger er omkjøringsveiene svært lange. Veien er for smal til å kunne håndtere økt trafikk med brede laster. Det legges opp til trinnvis utvikling av E14 der en første prioritering er tiltak langs delstrekningen Forra bru–Meråker for å bedre fremkommeligheten. Det kan være aktuelt med vei i ny trasé på enkelte delstrekninger.
Mindre investeringer:
E6 Langnesberga
E6 Langnesberga er en skredutsatt strekning langs Snåsavannet der det flere ganger har falt ned stein fra fjellside/ur. I tillegg har partier av dagens E6 dårlig stabilitet der den ligger på bløt- og kvikkleire. Dette gir utfordringer for fremkommeligheten mellom Nord- og Sør-Norge. Det prioriteres å bygge tunnel for å sikre skredpunktet og å flytte E6 til sikker grunn. Aktuell i første seksårsperiode
Jernbane:
Flere tog på Trønderbanen
Dobling av frekvensen mellom Melhus og Stjørdal i grunnrute og to tog i timen til Steinkjer i utvidet rushperiode og -retning. Tilbudsforbedringen fra ett til to tog i timen i grunnrute mellom Melhus og Stjørdal og utvidet rush-perioder til Steinkjer gir et godt tilbud til de som bor langs hele banen. To tog i timen i grunnrute gir ekstra god fleksibilitet gjennom hele dagen i det sentrale storby-området, men ved å utvide rush-perioden og legge til rette for pendling i begge retninger helt til Steinkjer, vil også de reisende her få et mye bedre tilbud enn de har i dag. Regiontrafikken inn og ut av Trondheim får et løft, inkludert reiser til og fra Trondheim lufthavn, Værnes, og er viktig for at by-området skal nå nullvekstmålet. Kapasitetsøkende tiltak omfatter nye kryssingsspor, nytt spor, ny plattform og overgangsbru på enkelte stasjoner. I tillegg kommer tiltak for å sikre punktlighet, der omfang er under vurdering. I videre planlegging skal Bane NOR sørge for at en ytterligere tilbudsforbedring med to tog i timen til Steinkjer i grunnrute kan komme raskest mulig på plass. Det haster med å utvide tilbudet i rushperiodene, og tilbudsforbedringene til Steinkjer i effektpakken skal planlegges for oppstart tidlig i perioden, slik at disse kan realiseres raskt. I NTP 2025–2036 er det prioritert 4,2 milliarder kroner til effektpakken i første seksårsperiode.
Økt kapasitet for kombigods Trondheim–Bodø
På litt lenger sikt planlegges oppstart av effektpakken for flere kombigodstog på Nordlandsbanen. Effektpakken muliggjør en økning i antall godstog fra dagens åtte til ti tog per dag i begge retninger. I tillegg legges det til rette for én reserveruteleie, som muliggjør en ytterligere økning på to tog i begge retninger per dag, men som må vurderes opp mot driftskvaliteten. Kapasitetsøkende tiltak: nytt kryssingsspor på Sukkertoppen. Det forutsettes at tiltakene i effektpakken for kombigods mellom Oslo og Trondheim er gjennomført. I NTP 2025–2036 har regjeringen prioritert 0,3 milliarder kroner i andre seksårsperiode til effektpakken. Sammen med tiltak for kombigods mellom Oslo og Trondheim og økt kapasitet på Trønderbanen, vil dette gi betydelig bidrag til å styrke godstransporten på jernbane på relasjonen og kutte klimagassutslipp