Torsdag morgen la dagligvaregiganten Orkla frem regnskapet for 2. kvartal 2022.

Den viser at selskapet økte sine driftsinntekter til 14,3 milliarder kroner i 2. kvartal, mot 11,77 milliarder kroner i samme periode i fjor. Dette tilsvarer en vekst på 21%.

Driftresultatet (justert EBIT) økte til 1,75 milliarder kroner, opp 39% prosent fra fjorårets tall på 1,26 milliarder kroner.

- I Orkla har vi klart å opprettholde god leveringsevne til våre kunder i en krevende tid. Vi oppnådde bredbasert omsetningsvekst innenfor merkevarevirksomheten, med både pris- og volumfremgang. Vi har måttet gjennomføre prisøkninger for å kompensere for uvanlig stor økning i prisene på innsatsvarer. I juni så vi unormalt høyt salg i enkelte markeder i forkant av meldte prisøkninger fra 1. juli, sier konsernsjef Nils K. Selte i en pressemelding. Dagligvaregiganten er kjent for merkevarer Idun, Grandiosa, Stabburet, Toro, Nidar og Jif.