Vend i tide, det er ingen skam å snu, heter det i fjellvettregel nr. 8. Denne regelen må nå vurderes i saken om tilknytning til skandaleprosjektet med Helseplattformen AS.

– Må være funksjonelt

17. april skal kommunestyret i Selbu fatte vedtak om inngåelse av tjenesteavtale med Helseplattformen AS. Da er det viktig at man tar utgangspunkt i hva som vil være til det beste for innbyggerne i Selbu.

Intensjonen og tanken var god den gangen man startet planleggingen for over ti år siden, med En innbygger en journal. Det har aldri vært tvil om at det trengs et nytt system, og at det gamle ikke innfrir til dagens behov. Men nå har vi kommet til 2023, og da er det helt klart at når man bytter ut et system, så er det for å få det enda mer effektivt og funksjonelt.

Så langt er det imidlertid 14 kommuner i Trøndelag som avventer å knytte seg til systemet, og det hersker stor usikkerhet om fastlegene vil ta i bruk systemet, fordi det har så store mangler. Helsetilsynets foreløpige rapport om innføringen av Helseplattformen på St. Olavs var veldig tydelig.

Og man har valgt å publisere en foreløpig rapport fordi forholdene er så alvorlig som de er. Dette handler om liv og helse, og pasientsikkerheten til innbyggerne.

Statens helsetilsyn har slått fast at journalsystemet har ført til økt risiko for pasientene.

Har sagt opp i fortvilelse

Det er alvor når 102 sykepleiere og spesialsykepleiere ba om at Helseplattformen ikke måtte innføres, 42 leger beskrev systemet som et makkverk og flere fastleger og overleger på St. Olavs advarte på det sterkeste mot systemet.

En del har også sagt opp jobben sin i fortvilelse. En nylig undersøkelse publisert av Dagens Medisin viser at fire måneder etter at Helseplattformen ble innført ved St. Olavs, vurderer nesten halvparten av legene som svarte, at de vurderer å gi seg.

Nå begynner også avvikene fra de første kommunene som har innført systemet å komme. Levanger kommune har siden Helseplattformen ble innført for 7 uker siden registrert 17 avvik, økt tidsbruk og frustrerte ansatte som går gråtende hjem etter endt arbeidsdag.

En frustrert sykepleier beskriver Helseplattformen med at hun er vant til å bruke vaskemaskin, men føler at hun nå må gjøre jobben med vaskebrett. Dette er vel ikke akkurat løsningen man ønsker seg?

Når Statsforvalteren, Helsetilsynet og nå snart Riksrevisjonen, gransker Helseplattformen AS for brudd på pasientsikkerheten. Hva er det da som gjør at Selbu kommune sier at dette er et IT-utviklingsselskap som man gjerne vil bli en del av og investere i?

Står ikke til forventningene

Saksfremlegget til behandlingen i kommunestyret bærer tydelig preg av at det er dialogen med ansatte innenfor Helseplattformen som er det grunnleggende. Det refereres til «At innføringen har gått bra i alle kommunene som har tatt løsningen i bruk, og at mange brukere/pasienter, helsepersonell og andre er godt fornøyde» Problemet er visstnok at dette i liten grad har kommet frem!

Så forklares det videre at dersom man ikke tiltrer denne tjenesteavtalen nå, vil man gå glipp av store gevinster for Selbus innbyggere og helseaktører. Man kan umulig ha skjønt hvilken risiko man utsetter innbyggerne sine for her?

Nå trengs det en erkjennelse av at Helseplattformen AS ikke står til forventningene. Men det er etablert en sannhet om at det ikke finnes andre løsninger, og at man er nødt til å fortsette.

Det finnes imidlertid flere løsninger, og landets tre andre helseregioner har systemer som fungerer.

Stjørdal har nå tatt en lederrolle, sammen med bl.a. Steinkjer, Frosta, Inderøy, Orkland, Malvik og Meråker, og vært i dialog med ni ulike leverandører som tilbyr alternative systemer. Selbu og Tydal står fritt til å gjøre det samme, og har ingenting å tape, men alt å vinne om man utsetter en eventuell innføring til 2026.

Nå er det viktig at kommunestyrene i Selbu og Tydal er sitt ansvar verdig, og er lojale til sine innbyggere, og ikke til et datasystem. Vend i tide, det er ingen skam å snu.

Bekymret innbygger i Selbu, Lill Harriet Sandaune