VM i rallycross er i år helelektrisk for første gang. Ikke bare er det en stor nyhet for rallycrossen, men for all bilsport. Det har aldri tidligere vært VM for helelektriske biler, og hva er vel mer naturlig enn at det hele lanseres i Norge? 12.-14. august vil det internasjonale bilsportmiljøet og mange bilprodusenters øyne være rettet mot Hell og Stjørdal der verdenspremieren finner sted.

-Det er fantastisk for oss å få arrangere tidenes første VM for helelektriske biler. Det føles også naturlig at det skjer i Norge med tanke på den store andelen vi har av elbiler, noe som også er godt kjent ute i verden. Vi står godt rustet til å ta imot de nye bilene. Når de for første gang skal slippes løs skjer det altså på trøndersk jord, sier Tor Helge Slind, som er daglig leder for VM i rallycross på Hell.

Norge har i alle år vært blant de ledende nasjoner i rallycross. Hvem husker ikke Martin Schanche som herjet sporten i flere tiår med en rekke EM-titler. Da det ble innført VM i rallycross ble Petter Solberg tidenes første verdensmester i 2014, så det er mange gode grunner til at verdenspremieren med elektriske superbiler legges til Norge.

Foto: HellRX

Bilene som skal brukes i kampen om VM-gull er utviklet og produsert av Kreisel Electric i Østerrike, i nært samarbeid med Rallycross Promoter GmbH og det internasjonale bilsportforbundet, FIA. 500kW leveres til tvillingmotorene, noe som tilsvarer 680HK og kompletteres med 880Nm øyeblikkelig dreiemoment. Batteriet er spesielt designet for optimal vektfordeling.

Lading er noe alle som har erfaring med elbiler er opptatt av. Til VM på Hell kommer det containere med ferdig fulladet batteripakker. Under arrangementet vil man benytte solceller og lokalt energinettverk.

I tillegg til den elektriske toppklassen som har VM-status, vil det også være EM for supercar (EURO RX1) på Lånke, fjorårets VM-biler. Norske Andreas Bakkerud er regjerende Europamester i denne klassen. Det er også EM for biler med motorer inntil 1600 ccm (EURO RX3). Det er også klasse for elektriske biler med mindre effekt enn VM-bilene, RX2e

FAKTA elbiler i Norge Allerede i 1907 kom den første elbilen til Norge, en Waverley Electric. Men elbiler, slik vi kjenner det i dag, oppstod først på 1990-tallet. Allerede i 1992 arrangerte Norges Bilsportforbund sammen med Bellona løp for elbiler. I 2011 begynte salget av elbiler å ta skikkelig av, og fra 2016 regner man bilene med en god rekkevidde inntok markedet. I 2021 var 65% av nye biler solgt i Norge elektriske, og 16% av den totale bilparken var elektrisk. Så langt i 2022 har elbilandelen av nye solgte personbiler i Norge ligget på over 80%.

FAKTA Rallycross på Hell

- VM Rallycross på Hell arrangeres for 7. året i 2022, på Lånkebanen i Stjørdal kommune.

- I 2019 hadde HellRX 15.000 tilskuere innenfor portene. Live TV-sendingen som ble produsert fra Lånkebanen, ble sendt til 880 millioner hustander rundt om i hele verden.

- VM Runden 2020 og 2021 ble avlyst på grunn av Covid-19

- I 2022 stiller elektriske VM-biler på startstreken på Lånkebanen for første gang i historien.