– Ja, vi har nok tatt oss vann over hodet nå, Erlend og jeg, sier en oppgitt, men samtidig forhåpningsfull Arild Berg.

Hårete mål

Han og Erlend Engan har nemlig takket ja til en utfordringde ikke klarte å motstå. Det vil si ... De takket ja FØR de visste hva utfordringen egentlig gikk ut på.

Det var under Nea Radios sending under Bedritsidrettsfestivalen i Trondheim spektrum utfordringen dukket opp.

Utfordringen kom fra arrangementssjefen i ski-VM 2025, Kristin Mürer Stemland, så at det var noe fysisk de takka ja til burde de ha forstått. Og det gjorde de kanskje. Likevel heiv de seg på og sa ja før de rakk å bli tatt av tvil.

– Vi prata med Kristin Mürer Stemland på lufta i januar, forteller Berg.

– Og det viste deg altså at det var Trondheim Maraton hun hadde utfordret oss til å delta på. Vi kunne selv velge distanse.

De kunne valgt å ta en noe lettere varieant, som for eksempel fem kilometer. Men da Erlend Engan satt med påmeldingsskjemaet endte det med at han smurte tjukt på og gikk for halvmaraton. Som er 21.097,5 meter eller drøyt 2,1 mil. Da kunne ikke Berg være dårligere.

Det var januar og ennå lenge igjen til september.

– Vi er jo klar over egen form. Min personlige rekord på 3000 meter var om lag 200 meter på det tidspunktet, ler Arild.

Hør hele intervjuet med Arild Berg her:

Ligger godt an

Men gutta har trent litt allerede og mener nå målet de har satt seg bør være overkommelig.

– Jeg var ute og sprang ei halv mil i går, og brukte cirka 35 minutter, forteller Berg og ligger, ifølge seg selv, godt an.

– Vi bruker en treningsplan, og ifølge den skal vi klare fem kilometer innen 17. mai om vi skal klare halvmaraton til høsten. Da ligger vi jo faktisk foran skjema nå, sier han.

Kappløpet mot halvmaraton kan du høre på Nea Radio og i podkasten «Fra et kvart tonn til maraton» med en ny episode hver uke. Du kan også følge treningsprogrammet og bli med på utfordringen om du vil.

Du kan melde deg på Trondheim Maraton her.

Husk også å tage turbildene dine med #neasprek, som er en del av Nea Radios kampanje for å gjøre Trøndelag sprekere.