Nils Marius Otterstad er prosjektleder for mediasatsingen i årets Femundløp. Han sier at dette er det største produksjonen på et hundeløp noensinne.

– Dette blir større enn den produksjonen som skjer på NM i langrenn. Her har vi satellittbiler, produksjonsstudioer, utallig mange tv-kameraer og folk som behandler disse, helikoptre, snøscootere og droner - ja her skal vi sørge for at vi får med hver krik og krok av Røros og ikke minst de fantastiske hundekjørerne, sier Otterstad og røper at Femundløpet blir rosinen i pølsa av de fire hundeløpene som er med i det som kalles Qrill Pet Arctic World Series (QPAWS).

I tillegg til Femundløpet inngår også Iditarod i Alaska, Volga Quest i Russland og John Beargrease i Minnesota i denne serien. Sistnevnte løp er allerede unnagjort, og det med stor suksess i følge Otterstad.

På helt nye digitale plattformer og internasjonal TV, vil Femundløpet og regionen nå ut til et større publikum enn noen gang.

I Norge er det VG som har kjøpt rettighetene til tv-bildene, men også NRK vil vise deler av produksjonen.

Kaffestuggu på Røros vil være arena for deler av produksjonen. Her vil programledere og kommentatorer ha studio under arrangementet.

Det er selskapet Maverix i samarbeid med Aker Biomarine som står bak produksjonen. Hør intervju med Nils Marius Otterstad her: