Avtalen innebærer at gründerne fra Tynset skal ha ansvar for den utadrettede kommunikasjonen for et av verdens største hundeløp, både i tradisjonelle og sosiale kanaler.
- Erfaringene vi har gjort de siste årene er at vi ser en stor verdi av å være profesjonelle i kommunikasjonen med våre følgere, publikum og samarbeidspartnere. Trykket på henvendelser nå fra ulike hold klarer vi internt ikke å følge opp. Med satsingen som nå gjøres med nasjonal og internasjonal tv-sendinger i QPAWS (QrillPet Arctic World Series) stiller det større krav til vår kommunikasjon. Da er det en gang slik at det vil være riktig å søke ekstern kompetanse. Når vi nå hadde muligheten for et samarbeid med den entusiastiske gjengen i Digiko, så grep vi den, sier daglig leder i Femundløpet, Jon Anders Kokkvoll.
Etablerer Røros-kontor
PR- og kommunikasjonsbyrået kom inn i Femundløpet like før løpsstart i 2019 og satser nå enda sterkere på Røros gjennom samarbeidet med Femundløpet.
- En etablering av et Røros-kontor har ligget i kortene lenge, og avtalen med Femundløpet gjør også at vi blir å finne i Bergstaden på fastere basis, sier daglig leder Trine Haanæs.
Liv Maren Mæhre Vold har fungert som presseansvarlig for løpet siden januar i år. Foruten å bygge opp en helhetlig kommunikasjonsstrategi og gjøre Femundløpet enda mer synlig for publikum, er målet også å bygge intern sosiale medier-kompetanse i organisasjonen.
Mediaopplæring
Femundløpet og Charlottenlund videregående skole har i tillegg en femårsavtale der elever fra vg3 mediefag bidrar med reportasjer til Femundløpets kanaler. De er nå godt i gang med å lage ulike saker både i tekst og video. Det gir en praktisk god tilnærming til faget for kommende journalister og mediafolk. Charlottenlund stiller med 50 elever og lærere som DigiKo har ansvaret for å koordinere.
I kjølvannet av den økte satsningen på presse- og kommunikasjonsarbeidet, kommer også et eget magasin i samarbeid med Rørosnytt. Magasinet skal i januar distribueres til alle husstander og bedrifter i de sju kommunene løpet går.
- Vi ønsker å gi publikum et enda større innblikk i hva Femundløpet og hundekjøringsmiljøet egentlig er og fortelle de gode historiene som ligger i løypa. Vi setter potespor i hele regionen, og da er det viktig for oss at også publikum føler interesse og eierskap til løpet, sier Mæhre Vold.