Men til tross for at det er påbudt med lys både foran og bak på sykkelen lar mange foreldre barna sykle uten lys i høstmørket.

– Sykkellykt og refleks er en billig investering. Likevel velger mange å ikke bruke slike ting. Det er å gamble med livet, sier Øyvind Setnes, forebyggelsesekspert i Tryg Forsikring.

I løpet av de ti siste årene har 13 syklister mistet livet i trafikken, mens 21 har blitt alvorlig eller livstruende skadd. I samme tidsrom har 468 syklister vært utsatt for en trafikkulykke med lettere eller moderate skader.

September er farligst

Tall fra Finans Norge viser at september er den desidert farligste måneden for syklister.

– Selv om sommeren er over er temperaturen fremdeles såpass høy at mange foretrekker å sykle til og fra. Men til forskjell fra juli blir det skikkelig mørkt på kvelden. Derfor er det ekstra viktig å gjøre seg synlig nå, og lykter og reflekser er det viktigste du kan ha på sykkelen og deg selv, sier han.

Her er en månedsoversikt for trafikkulykker med syklister innblandet de ti siste årene:

Januar 6 Februar 13 Mars 21 April 35 Mai 68 Juni 65 Juli 41 August 66 September 71 Oktober 40 November 29 Desember 13

Risikerer over tusen kroner i bot

Selv med påbud om lys på sykkelen er det likevel mange som slurver. Blir man tatt uten lys risikerer en bot på 1150 kroner. Kommer du susende i høstmørket uten sykkellys er du ikke synlig før avstanden er under 30 meter for en bilist med nærlyset på. Har du imidlertid refleks på kroppen ser bilisten deg på mye lenger avstand i mørket.

– Likevel ser vi ofte syklister i høy fart i høstmørket, helt uten noen form for lys eller refleks. I tillegg vet vi at skoleveier med dårlig belysning kan være svært trafikkerte om morgenen før det blir ordentlig lyst, sier Setnes.

Flest menn over 35 år

Statistikken for de ti siste årene forteller at det er flest menn, 67 prosent, som er innblandet i ulykker på sykkel. Aldersmessig fordeler tallene slik for syklister innblandet i trafikkulykker:

0-14 år 46 14-24 år 47 25-34 år 59 35-49 år 118 50-64 år 114 Over 65 år 84

Tidligere undersøkelser tyder på at mange syklister ikke er klar over hvor lite synlige de egentlig er i høstmørket. I tillegg sykler de gjerne for fort forholdene tatt i betraktning.

– Jeg er selv en aktiv syklist, og det er ikke til å stikke under en stol at menn i lycra har en tendens til å starte sine egne konkurranser på vei til og fra jobb. I kombinasjon med dårlige sykkelveier og manglende synlighet kan det få fatale følger. Selv om man har retten på sin side, vil syklisten alltid tape i møte med en bil, sier Øyvind Setnes.

Oslo topper ulykkesstatistikken

Statistikken de siste ti årene for trafikkulykker hvor syklister er innblandet viser også at over 90 prosent er sammenstøt med personbil. Deretter følger buss, motorsykler, moped og lastebil. Geografisk skjer de fleste ulykkene i de store byene. Her er en fylkesoversikt over trafikkulykker med syklister innblandet de ti siste årene:

Oslo 104 Rogaland 41 Akershus 40 Hordaland 39 Trøndelag 30 Vestfold 28 Nordland 21 Buskerud 18 Vest-Agder 16 Østfold 16 Telemark 14 Møre og Romsdal 13 Troms 10 Hedmark 9 Oppland 9 Aust-Agder 6 Sogn og Fjordane 3 Finnmark 0

(Tryg Forsikring)