Mandag morgen ringte innbyggere fra Flora til Telenor og fikk svar at de skulle utbedre feilen samme dag. Når man sjekker feilmeldingsloggen til Telenor så ser man at det ikke er registrert noen feil på adressene i Flora.

Nea Radio har tatt kontakt med ordfører Ole Morten Balstad og lurte på om kommunen var på saken. Han svarer følgende:

- Vi fikk beskjed fra Telenor om at en stolpe der fiberkabelen ble med var tatt av jordras søndag. Feilen var rettet søndag klokken 20.00. Har ikke fått melding om dette siden, så fra min side antok jeg at dette var fikset. Men purrer gjerne opp om det skulle være behov for det.

Finner ingen feil

Espen Sørflakne som har vært i kontakt med Nea Radio sier at det merkelige er at Telenor ikke legger ut dette som en feil. Bygdefolket ringer Telenor daglig uten å få gehør for at det er en feil på nettet i bygda.

Skjermdump fra meldinter Espen Sørflakne får hos Telenor Foto: Skjermdump mobiltelefon Espen Sørflakne
Skjermdump fra meldinter Espen Sørflakne får hos Telenor Foto: Skjermdump mobiltelefon Espen Sørflakne

- Dette er veldig problematisk siden man blir uten både telefon og internett, sier Sørflakne.

Ungene får ikke gjort lekser, vi fikk livdyrbil på gården men han fikk store problemer med å få gjort sitt arbeid uten nettverk sier Espen Sørflakne videre.

- Trygghetsalarmen virker ikke

Nea Radio har snakket med Ola Bjerkan som også bor i bygda.

Han kan fortelle at han har ringt Telenor hver dag og blir spurt om saksnummer. Han mener det må være rutinesvikt hos Telenor. Han var ikke den som meldte feilen først og har derfor ikke saksnummeret.

I nabohuset til Bjerkan bor bestemoren som har trygghetsalarm. Den har hun fått fordi den er enkel i bruk. Er ulykken ute er det kun en knapp å trykke på for å få kontakt med hjemmetjenesten. Dette er en trygghet og mye enklere å bruke for et eldre menneske i stedet for en mobiltelefon for eksempel.

Når Ola Bjerkan ringer Telenor for å fortelle at bestemorens trygghetsalarm får han beskjed om at nødnummeret 113 virker og at hun bare kan bruke telefon for å ringe dit hvis det trengs.

Nea Radio spør Bjerkan hva han tenker om det svaret:

- Det er en høyere terskel for å ringe 113 enn å trykke på knappen på trygghetsalarmen for en eldre person, sier han.

Blir varslet

Oddveig Kipperberg som er kommunedirektør sier hun ikke ønsker å kommentere enkeltsaker.

På generelt grunnlag sier hun:

- Det som er viktig for oss er at trygghetsalarmer, som ikke har strøm eller internett, sender varsel som mottas av Værnes Respons. De kontakter hjemmetjenesten som da vurderer tiltak. Da blir også pårørende varslet om situasjonen.

I denne saken ble pårørende varslet etter det kommunedirektøren kjenner til.

Ola Bjerkan fra Flora Foto: Privat

Nea Radio har vært i kontakt med Telenors pressesenter som så langt ikke har svart på vår henvendelse.