- Årsaken til at bensin og dieselprisen stiger i Norge er at det er høye innkjøpspriser på bensin og diesel, sier Hansen.

Kan ikke svare for fremtiden

Hansen overlater å spå fremtidens priser til oljeanalytikere, men har forståelse for at folk reagerer på prisene vi ser nå. Han presiserer at ca. 60 prosent av bensinprisen er avgifter, 30 prosent er innkjøpsprisen og 10 prosent er det de skal ha for å dekke kostnader knyttet til lagring og salg, samt fortjeneste.

Flere ting påvirker prisen

Hansen trekker frem flere ting som påvirker prisen på drivstoff.

- Det er ikke bare prisen på råolje som påvirker prisen, men også valutakursen.

Merkbart i følge forbrukerne

Nea Radio møtte to drivstoffkunder ved Best-stasjonen i Selbu. Christian Røseth er lastebilsjåfør og synes drivstoffprisene begynner å bli vel høye.

- Det blir kostbart å holde ting i drift når det blir såpass høye priser på drivstoffet.

- Vi må håpe at prisene ikke stiger veldig mye fremover, sier han.

Også Harald Stokke som driver Stokke Tømmertransport merker prisoppgangen. Han har tre tømmerbiler som er i drift konstant.

- Jeg har budsjettert med 1,5 - 2 millioner kroner hvert år, bare i diesel, sier han.

Han tror også at det kan bli enda dyrere om han og andre i samme bransje blir pålagt å bruke miljødiesel. Da tror han det kan koste ca. 10 kroner mer per liter.