En av de viktigste sakene som kom opp under mandagens kommunestyremøte var detaljregulering av Hommelvik stasjonsområdet. Saken kan sees i sammenheng med kommunedelplanen da den spiller en avgjørende rolle for at utviklingen av knutepunktet og jernbarnestrekket i Malvik kan fortsette.

Saken fortsetter etter radiointervjuet

Detaljreguleringen av stasjonsområdet er viktig for utviklingen av hele Hommelvik sentrum. Men da planen enda ikke var klar i utgangen av 2019, som lovet av jernbaneverket via byvekstavtalen, signaliserte kommunestyre i Malvik at de ønsket selv å ta initiativ. Dette ble godt mottatt og kommunen kan fyre opp prosessen ved å selv starte den. Dette vil også være et steg i riktig retning når det kommer til utviklingen av sentrum. For når avklaringen fra jernbaneverket ble forsinket gikk det også utover utviklingen av områdene rundt jernbanestasjonen. Nå kan kanskje totalreguleringen av stasjonen komme i gang.

- Det betyr ikke at kommunen skal inn ta over reguleringen, men at kommunen skal gå aktivt inn for å få i gang en regulering, forklarer ordfører Hoseth.

FRP: Legger kjepper for Bane Nord

Men det er ikke alle som var like positive til vedtaket. Og selv om det var et tydelig flertall som stemte for reguleringsplanen, valgte Frp og stemme imot, som mener at vedtaket går stikk imot det folket ønsker. De frykter at reguleringen vil føre til at det blir bygd boliger i fjæra. I tillegg mener FRPs Terje Hansen at detaljreguleringen gjør det problematisk for Bane Nord, da de på førstehøring gjorde det klart hvorfor de ønsket å bygge 5 spor.

- Beliggenheten til Hommelvik ligger mellom to store tunneler, skulle det skje noe trenger de et sted for blant annet verkstedtog, krysningspunkt og et sted å parkere. Nærmeste stedet som kan erstatte Hommelvik er Levanger og det er alt for langt unna, understreker Terje Hansen.

Må ikke blande kortene

Men ordføreren understreker at det ikke handler om nedsiden mot fjorden, men stasjonsområdet i sin helhet. Avklaringen rundt stasjonsområdet vil dog ha innvirkning på utviklingen både ned mot sjøen og sør for jernbanen, men det gjelder da de samme områdene som stasjonsområdet opptar i dag. Dette skal ikke blandes med en utbygging ned mot fjorden.