For å gjøre det enklere og raskere å finne fram på sine nettsider, har Røros kommune tatt i bruk chatbot med kunstig intelligens som skal gi brukerne svar på det de lurer på.

– I stedet for å klikke deg gjennom nettsiden, kan du spørre chatboten. Den finner svaret for deg, sier leder av servicetorget, Tor Arne Guldberg.

Chatboten er satt opp til å hente informasjon fra kommunens nettsider, og relevante eksterne sider. Den kan blant annet finne svar fra nettsidene til Fias, Direktoratet for byggekvalitet og flere.

Guldberg sier at det fine med slike intelligente tjenester er at jo mer de brukes jo bedre blir de. De rett og slett lærer underveis.

– Det er det som er så gøy med kunstig intelligens. Den blir bedre og bedre og den lærer av seg selv. Derfor oppfordrer jeg flest mulig til å bruke den, sier han og legger til at tjenesten ennå ikke har fått noe navn.

– Vi hadde et forslag om å kalle den Fru Borchgrevink, men det er ennå på tegnebordet så vi får se.

Hør intervju med Tor Arne Guldberg her: