Rypetoppen Adventurepark i Meråker er en av Norges største klatreparker, og har siden åpningen i 2013 utviklet seg til å bli et innovativt og spennende reiselivsprodukt. FOTO: Martin Rua, Trøndelag Reiseliv

Prisen for Årets Trønderske Reiselivsbedrift 2016 gikk til Rypetoppen Adventurepark under Reiselivskonferansen onsdag 19. oktober.

Rypetoppen Adventurepark i Meråker er en av Norges største klatreparker og har siden åpningen i 2013 utviklet seg til å bli et innovativt og spennende reiselivsprodukt.

-Det er en glede for meg å gratulere Rypetoppen Adventurepark som jeg oppfatter som en modig og framoverlent bedrift. Samtidig gleder jeg meg over hver ny opplevelse som skaper merinteresse for Trøndelag, sa konstituert reiselivssjef Petra Sestak.

Sterk konkurranse

Rypetoppen Adventurepark gikk helt til topps i konkurranse med sterke aktører som Crazy Coyote og Namsskogan Familiepark. I tillegg til hederlig omtale og en statuett laget av Nidarosdomens Restaureringsarbeider, fikk vinneren også markedsføring i regi av Trøndelag Reiseliv til en verdi av 20.000 kr. Prisen ble delt ut av Konserndirektør Reiseliv i NSB, Marianne B. Einarsen.

Prisen ble delt ut da reiselivsbransjen i Trøndelag feiret seg selv under Reiselivets Festaften i herresalen i Erkebispegården. Reiselivskonferansen arrangeres 19. - 20. oktober i regi av Trøndelag Reiseliv, og er en konferanse der alle med interesse for opplevelsesnæring og reiseliv samles for faglig påfyll. Konferansen arrangeres hvert andre år.

Innovativt reiselivsprodukt

Juryen har fått gode forslag tilsendt, og opplever at de tre nominerte bedriftene leverer på kriteriene man har vurdert etter. Rypetoppen Adventurepark skiller seg imidlertid ut ved å ha det lille ekstra.

-Rypetoppen Adventurepark er et nytt og unikt reiselivsprodukt som har attraksjonskraft til å trekke folk til regionen, samtidig som produktet også styrker tilbudet til lokalsamfunnet. I løpet av kort tid har selskapet klart å stå på egne beine og viser en positiv utvikling både økonomisk og i antall gjester, sa Hilde Lyng, leder for juryen.

-Rypetoppen Adventurepark er lett tilgjengelig for både individuelle gjester og grupper, her er det mange muligheter for bedriften også med fokus på det internasjonale markedet.

Innovasjon, vertskap, markedspotensiale, antall gjester, økonomiske tall og bærekraft er måleparameter som juryen vurderte etter i sitt arbeid.Det har kommet veldig gode forslag, og mange av de trønderske bedriftene leverer på disse kriteriene, sa Hilde Lyng.

Juryen har bestått av:

Hilde Lyng, NSB

Jon Uthus, NHO Trøndelag

Janne Bøklepp, Innovasjon Norge

Petra Sestak, Trøndelag Reiseliv

Ragnhild Vist Lindberg, Nord-Trøndelag Fylkeskommune