Apptopia, som spesialiserer seg på datainnsamling og analyse av app-markedsplasser, har publisert ei liste over de mest nedlastede appene i verden for 2017. Zedge hadde i fjor 80 millioner nedlastinger. Til sammenligning hadde Tinder 58 millioner og Netflix 118 millioner nedlastninger, ifølge Apptopia.
Topplista fra Apptopia domineres av globale aktører som Facebook, Uber, Amazon, Snapchat, Instagram, PlayStation, Skype med flere. Facebook Whatsapp er ifølge Apptopia den aller mest nedlastede appen i 2017, med nær en milliard nedlastinger.
Antall nedlastinger gjelder totalt for både iOS og Android i 2017, basert på tall fra App Store og Google Play Store. Zedge-appen har vært i verdenstoppen i flere år og har fått mye oppmerksomhet for sin suksess.
Trøndersk Zedge
Zedge har hovedsete i Trondheim og er notert på New York Stock Exchange (NYSE AMERICAN: ZDGE) med selskapet Zedge, Inc.
Kjernevirksomheten til Zedge er å la innholdsprodusenter og artister dele sine kreasjoner med mobilbrukere som ønsker å personalisere sin telefon med ringetoner, meldingslyder, ikoner og bakgrunnsbilder. Den største inntektsstrømmen for Zedge er reklame. USA, Europa og Latin Amerika er i dag hovedmarkedene til selskapet.
Zedge har i dag rundt 45 ansatte ved lokalene sine i Trondheim, men har også avdelinger i New York, Silicon Valley og Helsinki. Zedge-appen har mer enn 30 millioner månedlige brukere.
-Vi er godt fornøyde med å ligge i toppen på ei liste som er dominert av sterke globale merkevarer. Vi har vært i toppsjiktet i mange år og har lykkes spesielt godt i USA. Stabiliteten bekrefter at vi har etablert et navn som folk kjenner igjen i store deler av verden, sier administrerende direktør og gründer Tom Arnøy i Zedge.
Fokus på innholdskatalogen
Konkurransen er svært tøff og selv om noen apper dukker opp i topplistene en kort periode, er det få som klarer å etablere seg over tid. Nåløyet for å lykkes i massemarkedet er veldig trangt og det kreves ofte svært mye kapital for å skaffe nye brukere i stor skala.
-I Zedge har vi jobbet kontinuerlig med å utvikle kjerneproduktet vårt og vi har hatt fokus på innholdskatalogen som er vårt største konkurransefortrinn. Et massemarkedsprodukt fordrer god brukervennlighet og relevans. Vi er ydmyke i forhold til hva vi har prestert og vi ser oss sjelden tilbake. Vi vet at vi ikke lever lenge på gamle meritter, sier Tom Arnøy.
Zedge har de siste åtte åra vært blant de 30 høyest rangerte appene på Google Play Store i USA.