Tryg Forsikring

– Det er jo aldri trivelig å havne i bilkø mens snøfokket står utenfor, men kolonnekjøring iverksettes først og fremst av sikkerhetshensyn. Det er begrenset hvor mange som får være med, da det ikke skal være flere personer i en kolonne enn redningsmannskaper har kapasitet til å redde ut, sier Espen Opedal, sjef i Tryg Forsikring.

Drivstoff, mat og klær

Det er viktig å ta noen forholdsregler hvis du vet at du kan havne i kø for kolonnekjøring. Ha godt med mat og varme klær liggende i bilen, ha nok drivstoff eller strøm og sørg for at bilen er godt skodd for vinterføre. Brøytemannskapet kan avvise trafikanter de tror kan få problemer.

– Været på fjellet kan gå fra sol til snødrev på få minutter. Blir det kolonnekjøring må man være forberedt på ventetid før man kommer med, det kan ta flere timer i verste fall. Har man aldri opplevd kolonnekjøring før kan det som sjåfør oppleves stressende å kjøre slik for første gang, sier han.

Nødblink og kald luft

En av de viktigste oppgavene for deg som sjåfør i kolonne er å sørge for å se og bli sett, samt at du følger trafikken i det tempoet brøytebilen setter opp. Det betyr å kjøre med nødblink på og ha kaldluft på frontvinduet for å unngå at snø blir til is og kladder til vindusviskerne.

– Spesielt når det er snøfokk og minusgrader er det viktig å ha kaldluft mot frontruta. Med varmluft kan snø bli til is som igjen kan kladde til både frontruta og vindusviskerne. Å kjøre kolonne i uvær på fjellet vinterstid er slett ikke ufarlig. Skulle det bli stans i kolonnen må du IKKE gå ut av bilen. Det har hendt at folk har blitt påkjørt i kolonnekjøring, sier Opedal.

Det vil alltid være en brøyte- eller ledebil foran og bak kolonnen, og disse er i kontakt med hverandre. Kjører du deg fast, bli sittende i bilen. Brøytemannskapet vet at du er der.

Slik kjører du kolonnekjøring:

Før du drar:

  • Sørg for å ha nok drivstoff. Det er ikke bensin- eller ladestasjoner på kolonnestrekningene

  • Skaff deg oversikt over mulige omkjøringsveger

  • Innhent informasjon om veg- og værforhold

  • Ta med varme klær og vinterfottøy

  • Ta med mat og drikke

  • Ta med lykt, slepetau, snøskrape og en spade

  • Sørg for at kjøretøyet er i teknisk god stand og er utstyrt med vinterdekk

  • Det er påbudt med kjettinger for kjøretøy over 3,5 tonn

Før kolonnekjøringen:

  • Kle deg varmt, kjøl ned kupeen for å unngå ising på frontruta

  • Har du varmetråder i frontruta så slå de av

  • Ha lykt, slepetau, snøskrape og gjerne en snøspade lett tilgjengelig i bilen

Under kolonnekjøringen:

  • Bruk tåkelys og nødblink

  • Hold jevn fart

  • Følg kolonnen, ikke kjør ut eller prøv å snu i kolonnen

  • La luftanlegget gå med kald luft på frontruten

  • Hold øyekontakt med bilen foran, ikke bruk mobiltelefonen under kolonnekjøring

Status fjelloverganger mandag formiddag:

Fv 705 Stugudal - Brekken: Stengt siden søndag kveld Europavei 6: Dombås bom - Grønnbakken bom, på strekningen Dovrefjell. Stengt på grunn av uvær. Fv 6516 Hoel - Vognill og Fv 6514 Lønset - Storli: Midlertidig stengt på grunn av uværet. Europavei 134: Liamyrane bom - Vågslidtunnelen, på strekningen Haukelifjell. Kolonnekjøring på grunn av uvær. Riksvei 7: Hardangervidda. Stengt på grunn av uvær. Riksvei 15: Dønfoss bru – Ospeli. Stengt på grunn av uvær. Riksvei 52: Hemsedalsfjellet. Kolonnekjøring på grunn av uvær. Kan bli stengt på kort varsel.