Tryg Forsikring
– Det er jo aldri trivelig å havne i bilkø mens snøfokket står utenfor, men kolonnekjøring iverksettes først og fremst av sikkerhetshensyn. Det er begrenset hvor mange som får være med, da det ikke skal være flere personer i en kolonne enn redningsmannskaper har kapasitet til å redde ut, sier Espen Opedal, sjef i Tryg Forsikring.
Drivstoff, mat og klær
Det er viktig å ta noen forholdsregler hvis du vet at du kan havne i kø for kolonnekjøring. Ha godt med mat og varme klær liggende i bilen, ha nok drivstoff eller strøm og sørg for at bilen er godt skodd for vinterføre. Brøytemannskapet kan avvise trafikanter de tror kan få problemer.
– Været på fjellet kan gå fra sol til snødrev på få minutter. Blir det kolonnekjøring må man være forberedt på ventetid før man kommer med, det kan ta flere timer i verste fall. Har man aldri opplevd kolonnekjøring før kan det som sjåfør oppleves stressende å kjøre slik for første gang, sier han.
Nødblink og kald luft
En av de viktigste oppgavene for deg som sjåfør i kolonne er å sørge for å se og bli sett, samt at du følger trafikken i det tempoet brøytebilen setter opp. Det betyr å kjøre med nødblink på og ha kaldluft på frontvinduet for å unngå at snø blir til is og kladder til vindusviskerne.
– Spesielt når det er snøfokk og minusgrader er det viktig å ha kaldluft mot frontruta. Med varmluft kan snø bli til is som igjen kan kladde til både frontruta og vindusviskerne. Å kjøre kolonne i uvær på fjellet vinterstid er slett ikke ufarlig. Skulle det bli stans i kolonnen må du IKKE gå ut av bilen. Det har hendt at folk har blitt påkjørt i kolonnekjøring, sier Opedal.
Det vil alltid være en brøyte- eller ledebil foran og bak kolonnen, og disse er i kontakt med hverandre. Kjører du deg fast, bli sittende i bilen. Brøytemannskapet vet at du er der.
Slik kjører du kolonnekjøring:
Før du drar:
Sørg for å ha nok drivstoff. Det er ikke bensin- eller ladestasjoner på kolonnestrekningene
Skaff deg oversikt over mulige omkjøringsveger
Innhent informasjon om veg- og værforhold
Ta med varme klær og vinterfottøy
Ta med mat og drikke
Ta med lykt, slepetau, snøskrape og en spade
Sørg for at kjøretøyet er i teknisk god stand og er utstyrt med vinterdekk
Det er påbudt med kjettinger for kjøretøy over 3,5 tonn
Før kolonnekjøringen:
Kle deg varmt, kjøl ned kupeen for å unngå ising på frontruta
Har du varmetråder i frontruta så slå de av
Ha lykt, slepetau, snøskrape og gjerne en snøspade lett tilgjengelig i bilen
Under kolonnekjøringen:
Bruk tåkelys og nødblink
Hold jevn fart
Følg kolonnen, ikke kjør ut eller prøv å snu i kolonnen
La luftanlegget gå med kald luft på frontruten
Hold øyekontakt med bilen foran, ikke bruk mobiltelefonen under kolonnekjøring
Status fjelloverganger mandag formiddag:
Fv 705 Stugudal - Brekken: Stengt siden søndag kveld Europavei 6: Dombås bom - Grønnbakken bom, på strekningen Dovrefjell. Stengt på grunn av uvær. Fv 6516 Hoel - Vognill og Fv 6514 Lønset - Storli: Midlertidig stengt på grunn av uværet. Europavei 134: Liamyrane bom - Vågslidtunnelen, på strekningen Haukelifjell. Kolonnekjøring på grunn av uvær. Riksvei 7: Hardangervidda. Stengt på grunn av uvær. Riksvei 15: Dønfoss bru – Ospeli. Stengt på grunn av uvær. Riksvei 52: Hemsedalsfjellet. Kolonnekjøring på grunn av uvær. Kan bli stengt på kort varsel.