Vi er inne i den tiden av året der isen legger seg på bilrutene om natta. Vekslende vær kan også gi skikkelig stålis på rutene. Da er det viktig å ha riktig utstyr og bruke tid på å få rutene fri for is.

- Jeg ser svært ofte bilister som ikke er flinke nok til å skrape rutene før de kjører. Det er ikke bra i det hele tatt fordi vi helt avhengige av å se omgivelsene godt når vi kjører bil, sier Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.

- Så mye som 90 prosent av det du henter inn av informasjon når du kjører, får du gjennoms synet. Da sier det seg selv at det å kjøre uten å ha tilstrekkelig sikt er svært farlig.

NAF mener bilistene må bli flinkere til å skrape rutene før de kjører bil.

- Hvert år ser vi oppslag der politiet stopper bilister som ikke har god nok sikt fordi det er is, snø eller dugg på rutene. Det tar noen få minutter å skrape vekk isen eller å fjerne dugg fra rutene, og blir du stoppet kan du i ytterste konsekvens miste førerkortet. Det som bør bekymre mest er likevel at du kjører av gårde uten å egentlig se hva som er foran eller på sidene av bilen, sier Svendsen

Bruk forvarming av bilen 

De fleste moderne biler har mulighet for å forvarme kupeen. På den måten kan bilen gjøre jobben for deg. Forvarming kan tidsinnstilles kvelden i forveien eller du kan skru den på mens du drikker morgenkaffen.

- Det handler om å gå inn i en app og starte oppvarmingen. Ikke bare kommer du til en bil med rene ruter, du kommer også til en varm bil. Kjører du elbil vil den i mange tilfeller også forvarme batteriet for deg. Det betyr mindre slitasje og økt rekkevidde, sier NAF-rådgiveren og legger til at det samme gjelder om du har en dieselbil. Motoren blir varmet opp og du får lavere drivstofforbruk og mindre slitasje på motoren, sier han.

Isskrape og kost er obligatorisk i vinterhalvåret 

Det er viktig å ha en god isskrape i bilen uansett om bilen din har mulighet for forvarming eller ikke.

- Du må ikke ha en fancy isskrape med ulike funksjoner. Det holder med en enkel isskrape, sier Svendsen.

- Et lurt tips for å unngå at du lager riper i ruta når du skraper er å holde ruten ren for skitt, fortsetter han. For å fjerne dugg bruker du bilens defroster. Har bilen din oppvarmet frontrute er dette en god ting å bruke den på.

- Fjerner du snø og is fra mattene gjennom vinteren, og banker av deg på føttene før du setter deg inn i bilen reduserer du duggdannelsen inne i bilen. Dugg er fukt som fordamper. Har du våte matter, øker faren for dugg på innsiden av rutene, sier Svendsen.    NAF minner også om at man heller ikke må glemme å gjøre rent bilens utvendige speil.

- Sikkerhet handler om god sikt og sidespeilene er viktige for sikten bakover når du kjører, og når du skal parkere. Gjør det til en regel at du også fjerner snø og is fra speilene før du kjører. Mange nye biler har oppvarmede speil. Skru på varmetrådene før du begynner å skrape og koste bilen, rådgir Svendsen

Har det snødd gjennom natten eller man kommer til en bil full av snø, må man også fjerne all snøen før man kjører.

- Snø som ligger på taket kan skli fremover om du bremser. Da ser du ikke mye, og vindusviskerne er sjanseløse i en slik situasjon. Det er rett og slett ordentlig farlig.

Dette er ikke tilfredsstillende sikt, og kan straffes med bot og inndragning av førerkort. Foto: Frende Forsikring

Kjører halvveis i blinde

Utrykningspolitiet har skrevet ut 1359 forenklede forelegg for kjøring med for dårlig sikt de siste tre årene. Likevel svarer mer enn 40 prosent i en landsomfattende undersøkelse at de kjører før bilrutene er fri for is og dugg.

- Det er skremmende, og toppen av latskap. Andre bilister, gående og syklister må kunne forvente at du ser dem. Hvis du kjører uten fri sikt kjører du halvveis i blinde, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

- Hvis du ikke har god nok sikt til alle retninger bør det si seg selv at du ikke skal kjøre, sier han

Hvis politiet tar deg

Det mest alvorlige er at du kan havne i livsfarlige ulykker når du kjører uten fri sikt. Men hvis politiet stopper deg kan det bli bot, anmeldelse med bot eller fengsel, eller at lappen din ryker.

- Vegtrafikkloven er helt tydelig på at du skal ha tilstrekkelig utsyn til alle sider og påse at snø, is, duggmerker eller andre gjenstander ikke hindrer sikten eller er forstyrrende, sier Ytre-Hauge i Frende.

Hvis du har skrapt vindusviskerområdet og de fremste sidevinduene fritt for snø is og dugg, slipper du unna reaksjon fra politiet.

Hvis du blir stoppet og har skrapte mindre enn dette, venter minst et forenklet forelegg på 3700 kroner.

Er mindre enn halve frontruten skrapt, blir det anmeldelse, og hvis det er skrapt mindre enn et A4-ark, blir det anmeldelse og førerkortbeslag.

- Husk at bilskiltet ditt og lyktene foran og bak også skal være fri for snø, sier Ytre-Hauge.