– Dette er et veldig enkelt og effektivt konsept, men vi er helt avhengige av rørosingene. Vi triller på plass en bil per tiende medlem, sier daglig leder i Trondheim Bilkollektiv, Leif Tore Andersen.

Planen er at Trondheim Bilkollektiv skal ha én bil klar på Røros i midten av desember. Den skal stå parkert ved jernbanestasjonen, og alle medlemmer i kollektivet kan bruke den.

– For private har vi et engangsdepositum på 2500 kroner, som du får tilbake når du melder deg ut, og så har vi en årsavgift på 600 kroner i halvåret. Og så er det cirka det samme for bedrifter, sier Andersen.

I tillegg betaler man en sum for hver time man bruker bilen. Bilkollektivet skjøtter alt med bilen, som service og dekkskifte, og på Røros er det Slettum Bil som skal ha kontroll med bilene. Får kollektivet nok medlemmer, håper Andersen å ha tre biler på plass i løpet av 2019.

– Vi ønsker å ha ulike biler. En liten bil som er veldig billig å bruke, en litt stor familiebil og kanskje en varebil, sier han.

Kerstin tok initiativ til kollektivet

Kerstin Ulrich er initiativtaker til bilkollektivet på Røros, etter god erfaring med bilkollektiv i Oslo.

– Jeg kjører veldig lite bil, cirka 6000 kilometer i året, og jeg har regnet på hva det koster meg. Det er verditapet av en litt nyere bil som er den store kostnaden, og jeg har kommet frem til at det koster meg 8-9000 kroner i måneden. Ikke er det særlig miljøvennlig heller, sier Ulrich.

Artikkelen fortsetter etter lydklippet.

Det var hun som tok kontakt med Andersen om å starte opp kollektiv på Røros.

– Man trenger jo bil av og til. Man skal kjøre til FIAS eller til venner, men jeg kan ikke rettferdiggjøre å ha en bil stående. Så jeg tok kontakt med Leif Tore og spurte om de var interesserte i å etablere en avdeling på Røros og han sa ja, forteller hun.

Selger bilen

Ulrich forteller at hun har snakket med mange som synes bilkollektiv på Røros virker som en god idé. Selv er hun klar til å selge bilen.

– Det blir jo ikke enklere i Røros sentrum. Vi får en ny sentrumsplan, og det blir regulering av kjøring og parkering etter hvert. Så for oss i sentrum er det å ha bil nesten et problem, og kanskje har vi ikke så mye behov for den heller, sier hun og fortsetter:

– Og det er jo så mye billigere. Jeg er veldig klar til å kaste min bilnøkkel til neste eier. Så snart kollektivets første bil er på plass, er min bil historie.

Andersen forteller at de vil prøve ut ordningen et halvår først.

– Vi tror det er potensiale her, og vi må ha tålmodighet, men vi trenger noen medlemmer nå i begynnelsen for å få dette til å begynne å rulle. Så har vi tålmodighet et halvt års tid og ser om vi klarer å få inn nok medlemmer til at det går rundt, sier han.

Hør mer om bilkollektivet i lydklippet lengre opp.