I Østersund er det ikke bare lommeboken som føles tom, men også byens gater, restauranter og butikker har mye mer plass enn ønsket.

- Vi savner virkelig den glade norske tonen i byen. Det norske språket har alltid vært en naturlig del av sommeren i Østersund og uten det føles det tomt på noen måte. Hvis du tar utgangspunkt i sommergjesten i Østersund, er den norske gjesten generelt mer interessert i bylivet i sentrum, med restauranter og shopping og derfor blir det ekstra tydelig når de ikke er her, sier Elisabeth Richardsson, markedssjef i Destination Østersund.

Norge er det desidert største internasjonale markedet for Jämtland Härjedalen og står for over halvparten av alle utenlandske gjestedøgn.

I Østersund er så mange som 82 prosent av alle nordmenn som besøker byen fra Trøndelag. Det betyr rundt 106 000 gjestedøgn i året.

Nordmenn er også de som forbruker mest, cirka 900 SEK per person/dag. Ofte reiser mange sammen og blir ganske lenge i byen, noe som gjør verdien enda større, i gjennomsnitt nesten 11 000 SEK per gruppe og opphold.

- Ja, Trønder og nordmenn betyr enormt for Østersund økonomisk, ca. 110 millioner svenske kroner per år. Vi prøver å tilpasse budskapet i det vi kommuniserer nå med tanke på den rådende situasjonen, men vi ønsker å beholde kontakten og gi våre norske venner en fin opplevelse, selv i disse tider, sier Richardsson.

Destinasjon Østersund håper og tror på mange nordmenn når grensene åpnes igjen.

- Vi tror i utgangspunktet at man kommer til å reise i nærområdet sitt, men at man også har et behov for å se noe nytt. Vi har reist til hverandre i generasjoner og skapt mange gode minner, så det krever nok mer enn Koronaviruset for å stoppe det, avslutter hun.