Olav Håland

Ledelsen og medarbeiderne på TINE Meieriet Selbu fikk ekstra utfordringer i vinter. Det startet med at TINE kjørte en del TV-reklame rundt juletider. Så kom Matkontrollen i TV2 på besøk i januar. Og ikke nok med det. Matkanalen laget en fantastisk film som gikk nesten hele mars.

Best i test

- Vi var jo litt spent da vi tok imot Matkontrollen her. Vi visste jo ikke helt hva som kom ut av det, men det ble jo et fantastisk resultat. Selbu Blå ble «Best i test» og danket ut våre konkurrenter, en eneste stor reklame for Selbu Blå og oss, sier meierisjef Heidi Kristin Mathisen som forteller at «Best i test» brukes aktivt i butikkene for å markedsføre osten.

Osten er jo god!

- Selbu Blå er jo god, den er mye bedre enn de utenlandske ostene. Jeg tror ikke folk har lagt merke til det. Nå er det flere som vet. Jeg tror også folk ønsker lokalt produsert og så har vi en fantastisk historie å fortelle fra Selbu, sier en stolt meierisjef som forteller at de merker en økende pågang på å delta på messer og demoer.

Jobber systematisk med kvalitet

Meieriet har gjort en stor innsats på kvalitetsarbeidet de siste årene og det er nok medvirkende til all positiv omtale. - Ja, vi har jobbet systematisk med kvalitet de siste årene og vi har nå svært få reklamasjoner, og så har vi innført produksjonssystemet DRIV, sier forbedringssjef Jorun Skogan. Både Skogan og Mathisen skryter av Ostecompagniet for å gjøre en god jobb med å markedsføre osten.

Vi ønsker jo å levere

Meierisjefen innrømmer at all den positive omtalen ga utfordringer. - Det er jo hyggelig når salg og produksjon øker, men ikke så hyggelig når butikkene er ribbet og vi ikke greier å levere nok. I uke 6 tok det av. Da greidde ikke anlegget å levere mer enn halvparten av etterspørselen. - Det ble enda verre etter hvert. I uke 9 var vi nede i en leveringsprosent på 35 og vi var under 50 fram til uke 12. Etter uke 12 har vi ligget på 70-80 prosent leveringsgrad, sier meierisjefen. De ligger nå på en årsproduksjon av Selbu Blå på 400 tonn etter en årlig økning på 100 tonn.

Heiv seg rundt for å øke produksjonen

Meierisjefen forteller at de heiv seg rundt for å øke produksjonen, men en utfordring er at osten trenger en måned modningstid.

- Vi tok i bruk flere lager til modning og vi forsøkte oss fram til kortere tid inne på venderommet for å frigjøre plass til mer ost. Vi økte også antall ystedager. Mathisen tror likevel at de kan øke produksjonen enda mer ved å ta i bruk mer av døgnet og helga.