I løpet av uka skal Stjørdal fylles med hestekrefter, ekstremsportsutøvere og publikum. Til helgen arrangeres VM i rallycross på Lånkebanen. Det er mye å se fram til, men før den tid er det også mye som må gjøres.

Hvordan går det med forberedelsene?

– Det går som det alltid går; det er kontrollert kaos, smiler Paul Joar Overvik.

Han er arena-ansvarlig for Hell-RX og har hatt mye å gjøre den siste tiden. Heldigvis er det mange som stiller opp.

– Vi har hatt mye god hjelp, blant annet fra Fides på Stjørdal, i tillegg til en god del frivillige.

Overvik forteller at Fides har ryddet området rundt banen for trær og buskas, og at mange frivillige har stilt opp med både hjullastere, gravemaskiner og andre tunge kjøretøy.

Ser det kjent ut? Konkurransen foregår på deler av glattkjøringsbanen. Foto: Sofie Sørum

Likevel trengs det mer arbeidskraft.

– I et så stort arrangement trengs det alltid flere. Vi trenger folk gjennom hele uka og under løpshelga. Det er bare å melde seg, vi tar imot alle med åpne armer. Vi trenger hjelp, sier Overvik.

Dersom man ønsker å melde seg som frivillig kan man gå inn på https://hellrx.com/frivillige/.

Venter store gjester

I løpet av helga skal flere store stjerner konkurrere, men arrangementet får også besøk av en mann i ny drakt, nemlig Aksel Lund Svindal.

– Han var verdens beste til å kjøre nedoverbakke på snø, så nå er vi spent på hvordan han er på fire hjul på asfalt og grus, humrer Overvik.

Når det kommer til de som skal konkurrere for alvor, holder Overvik en knapp på nordmannen Andreas Bakkerud.

Arrangementet til helga er kombinert VM og EM, og så er det første gangen at VM går med helelektriske biler. Overvik kan fortelle at det hverken blir Nissan Leaf eller e-golf å se på startstreken, for her snakker vi godt over 600 hestekrefter og 0 til 100 på 1,8 sekunder.

Og for den som er bekymret for lyden på elbilene kan Overvik trøste med at:

– Det blir lyd!

Hør intervjuet med Paul Joar Overvik her: