– Vi har sett at returen på ettermiddagen blir så lang at den kommer vi uansett til å gjennomføre i en sammenhengende reise, sier Atbs Direktør for tilbudsutvikling og mobilitet, Harald Storrønning til Nea Radio. - Vi er opptatt av at skoleskyssen skal være minst mulig belastende.

Så du kan røpe at dere beholder den gamle ordningen på ettermiddagen?

– Ja, vi ser at det blir for lang reisetid, sier Storrønning. - Så vi får ikke full uttelling på innsparingen med 50 prosent er fortsatt ganske mye penger.

Dette er gode nyheter for foreldrene som har vært bekymret for den lange reisetiden Drakstens skolebarn var forespeilet i brevet som kom fra Selbu Kommune forrige uke. Foreldrene har mobilisert og sendt brev til Selbu Kommune, Trøndelag Fylkeskommune og ATB.

Halvert innsparing

Selbu kommune vil med de foreslåtte endringene gå fra transportkostnader på 4, 7 millioner ned til 2,9 millioner. Storrrønning sier til Nea Radio at forslaget med at elevene kjøres til Øvre Jervan med minibuss og deretter tar rute 80 til Markabygda og Solbakken skole vil gi en innsparing på 180 000 pr elev årlig. Denne innsparingen blir nå halvert.

Forstår du at foreldre i Dragsten ikke vil at deres barn skal ha 90 minutters reisetid til skolen for at ATB skal spare penger?

-Skoleskyss er en belastning for alle som må ha det. Vi ser en utfordring i at nærskolen ligger i Trondheim Kommune og ikke i Selbu Kommune, sier Storrønning som altså bekrefter for Nea Radio at elevene får beholde sin nåværende ordning på ettermiddagene.

Hør hele intervjuet med Atbs Direktør for tilbudsutvikling og mobilitet, Harald Storrønning her: