– Det er fantastisk å se at midt i krisen, så er befolkningens tillit til apotekene historisk høy. Tidligere undersøkelser viser at tilliten er bygget på apotekenes gode service og dyktige medarbeidere, sier adm. direktør Per T. Lund i Apotekforeningen.

Undersøkelsen som er utført av Kantar på oppdrag fra Apotekforeningen ble gjort i uke 11, det vil si den uken regjeringen innførte en rekke nye tiltak for å begrense koronasmitten. Den samme uken var det rekordmange kunder i apotekene, og mange steder lange køer for å få tak i medisiner og andre apotekvarer.

– At folks oppfatning av apotekene ble mer positiv samtidig som det nesten var unntakstilstand i mange apotek, understreker at bransjen har taklet korona-situasjonen godt. Samtidig viser det at publikum har forståelse for at det er en krevende tid for de som jobber i apotekene, mener Lund.

Den siste uken er situasjonen mer normalisert og køene er mer eller mindre borte. Det har gitt apotekene tid til å forberede seg godt på smittesituasjonen, og det er iverksatt en rekke tiltak for å minimere smitterisikoen.

Mange tiltak for å hindre smitte

– Apotekene er veldig opptatt av å ikke bli en smittekilde. Derfor er det innført en rekke tiltak for å unngå at både kunder og ansatte blir smittet. Pleksiglass mellom kunde og ansatt er montert i de fleste apotek. Kravet om å signere for mottatte reseptvarer er fjernet, og vi oppfordrer til kontaktløs betaling, forteller Lund.

Han nevner også tiltak som begrensing på antall kunder, med maksimalt fem kunder inne i apoteket samtidig. Kunder minnes om å holde god avstand, bl.a. gjennom oppmerking på gulvet. Det er satt ut hånddesinfeksjonsmidler, og berøringspunkter rengjøres hyppig.

– Apotekene gjør det de kan for å holde åpent, for å sikre tilgangen på legemidler, og for å svare på de mange spørsmålene apotekkundene har. Mitt inntrykk er at kundene setter pris på de tiltakene som gjøres, og føler seg trygge.

Det er fortsatt svært viktig at personer som er i karantene eller isolasjon på grunn av smitte, unngår å oppsøke apotekene. Søk hjelp fra andre som kan handle for deg, eller kontakt apoteket per telefon for å avtale hvordan du skal gå frem, er rådet fra direktøren i Apotekforeningen.