Fredag behandlet formannskapet i Holtålen saken om videreføring av bompengefinansiert utbedring av fylkesvei 30 mellom Røros og Støren.

Og med 6 mot 1 stemme det ble et klart nei til videreføring av bom-planene fra lokalpolitikerne.

Kommunedirektørens forslag til vedtak:

1. Tiltakspakke 5 med 4 bomstasjoner, legges til grunn for det videre arbeid med bompengesøknaden.

2. Investeringsrammen settes til ca. kr. 1,5 mrd. (prisnivå mai 2022)

3. Samlet bompengetakst for lette kjøretøyer (normaltakst eks. brikkerabatt) settes til om lag kr. 170 og med en fordeling som vist i tiltakspakke 5.

4. Det legges inn et passeringstak på innkreving i alle bomsnitt på 30 passeringer pr. mnd. for lette bilercmed brikke.

Sagt i debatten:

Jan Arild Sivertsgård (AP):

- Vi i AP har hatt en veldig ryddig prosess i denne saken. Fakta er at fylkesvei 30 er hovedfartsåra gjennom kommunen vår. Men å la bilistene ta kostnaden for at utenlandske trailere har problemer i Nesvoldbaklken er feil. Også når det kommer til kryssingene av jernbanen er det feil å overføre kostnaden på bilistene.

- Det er enklere å forstå bomkostnad i Svølgja, men vanskelig å forstå at det må plasseres en bom som deler kommunen vår i to. Denne bommen vil også bli et problem for fritidsaktivitet innad i kommunen. Idrettslivet må kunne ivaretas med de gode tilbudene vi har i dag.

- Vi kan derfor ikke gå med på forslaget om bom i Svølgja slik der foreligger i tiltakspakke 5.

- Jeg er redd for at prisene som er forelagt i prosjektet ikke holder mål.

- Derfor er forslaget i tiltakspakke 5 uspiselig for oss og på vegne av AP og Fremtida Holtålen foreslår vi følgende endringsforslag:

Holtålen kommune velger å ikke gå videre i prosessen med bompengesøknad basert på tiltakspakke 5 med følgende begrunnelse:

Trygg og sikker vei er viktig for innbyggerne i Holtålen. Rassikring og utbedringer av vei er imidlertid veieiers ansvar og bør hovedsakelig finansieres av fellesskapet. Det fremlagte forslaget med tiltakspakke 5 vil i urimelig grad dele lokalsamfunn i Holtålen med en bom i Svølgja, ramme pendlere hardt, og kunne være en brems for bolyst og tilflytting. I sum vil de foreslåtte bomtakstene kunne påføre den enkelte for store og usosiale kostnader.

Liv Rønning (SP):

– Jeg er kjempelettet. Nå jeg hører resonnementet til Sivertsgård så blir jeg nesten rørt. 928 personer har skrevet under opprop om denne saken. Har det vært folkeavstemming har det garantert blitt nei. Vi som politikere må høre på folket.

- Vi kan ikke sette oss i en situasjon der vi deler kommunen vår i to. Det er haltdalingene som må ta den største kostnaden.

Kommunedirektør Marius Jermstad:

- Jeg hører argumentene. Dere lokalpolitikere ar på dere et stort ansvar om dere sier nei til dette. Det er slik vi bygger vei i Norge. Det er å tro på julenissen å tro at vi får veibygging uten bompenger. Nei til bompenger er nei til vei. Dette betyr at dere mener at veien er god nok som den er. Det er ikke satt av ei krone i statsbudsjettet til utbedring av fylkesveier.

Ordfører Arve Hitterdal (Fremtiden Holtålen):

- Jeg vet at det ikke blir ny vei. De negative konsekvensene er for store. I Svølgja har hendelser flere ganger de siste årene delt kommunen i to. Dette har vært en lang og god mulighet til å vurderte de muligheten vi har.

Olav Halvor Megård (PP):

- Her har man gått og hemmeligholdt hva man mener. Jeg kommer til å følge kommunedirektørens innstilling. Det er flere faktafeil i argumentasjonen for å slippe å betale bompenger. Det er mange alvorlige mangler ved veien. Det handler om vår sikkerhet og trygghet. Den mest innbitte motstander av bompenger er meg. Men dette er et langsiktig spor man må jobbe etter for å få Stortinget til å ta slike kostnader.

- Med det vi er i ferd med å gjøre nå, så blir det ingen ny Åsenbru. Jeg støtter meg på faglige vurderinger - ikke politiske. Dette er en katastrofe for Åsengrenda og kanskje for Holtålen kommune da dette kan bli et kommunalt ansvar.

- Jeg er skuffet.

- Jeg vil at formannskapet tenker på meg nå det står fast utenlandske trailere i Nesvollbakken, når det går ras i Svølgja og biler kjører av veien.

Dag Knutsen (AP):

- Jeg har personlig vært imot bompengefinansiering av fylkesveier. Det er for liten trafikk. Belastningen blir for stor. Nå blir veien som den er og vi får slåss for de få fylkeskronene som finnes - kanskje vi kan få til enkelte ting.

Per Langeng (SP):

- Det gjøres ting nå også, blant annet ny asfalt og fjellrensking i Svølgja. Det blir for dyrt med bommer.

Vedtak:

Ved avstemming ble det alternative forslaget vedtatt mot Pensjonistpartiets stemme.

Saken skal endelig behandles i kommunestyret 19. oktober.

Vi fikk en kommentar fra noen av politikerne etter debatten. Først ut er Liv Rønning fra Senterpartiet: