- Jeg syns personlig at det har blitt bedre og mer forsvarlige forhold blant tungtransportene som vi sjekker. Om det er fordi vi i Statens Vegvesen Utekontrollen har flere kontroller eller ikke vet ikke jeg. Men vi er jo ute og sjekker kjøretøy hver dag så det skal nesten godt gjøres å ikke bli stoppet hvis man har bevisste feil og mangler, sier Pedersen til Nea Radio.

Pedersen gjennomførte sammen med resten av teamet en kontroll på Sandmoen i går ettermiddag av 16 kjøretøy. Resultatet ble en blanding av forskjellige gebyrer, fire kjøreforbud og to anmeldelser. En helt vanlig dag på jobben for Pedersen.

Tynnslitt: Ikke mye gummi igjen på dette dekket. Foto: Statens Vegvesen

Blanke dekk

Et kjøretøy fikk kjøreforbud og beskjed om å kjøre til nærmeste verksted for å bytte et dekk der corden hadde kommet frem.

- Dekkflaten var slitt ned og det kan være skape potensiale trafikkfarlige situasjoner hvis det smeller, sier hun.

- Er det veldig vanlig at dere finner lastebiler eller trailere med så slitte dekk?

- Ja det er ikke uvanlig. Det hender oftest fordi sjåførene vil kjøre ut dekkene sine. Det koster jo å bytte dekk så de vil utnytte livslengden til dekket lengst mulig, sier Pedersen.

- Er det slik at man skal frykte tungtransportene når man er ute i trafikken som vanlig bilist?

- Hva skal jeg si til det da? Man skal ikke frykte dem. Jeg tenker at sjåførene gjør så godt som de kan og de er jo fagfolk de også. De vil ikke i utgangspunktet skade noen og vil jo ha ting i orden, sier Pedersen.

Peker på foretakene

Pedersen sier at enkelte firma ønsker å spare penger på vedlikeholdet.

- Det er kanskje noen foretak som vil spare litt penger. Det koster jo når man skal kjøpe dekk og holde ting ved like hele tiden, men det hører jo med når man opererer i den bransjen, sier hun.