Trøndelag Kristelig Folkepartis fylkesårsmøte vil beholde fritak for bomavgift for elbiler inntil videre.

I ei pressemelding heter det at årsmøtet legger vekt på at trondheimsregionen ligger noe etter de andre storbyregionene med hensyn til elbilandel, og mener det er viktig å fortsatt bruke et virkemiddel som gratis bompassering i en tid framover for å sikre en fortsatt overgang til utslippsfrie biler. Når elbilandelen stiger til 20 prosent vil det være naturlig kreve halv pris for elbiler på trønderske bomveier.

Transportsektoren utgjør en betydelig andel av de norske klimagassutslippene, og det er viktig at avgiftspolitikken utformes slik at vi får en raskest mulig overgang til utslippsfrie kjøretøy. Samtidig må vi unngå at den totale bruken av privatbil vokser, siden nullvekstmålet for privatbilkjøring i trondheimsregionen også inkluderer elbiler. Elbilpolitikken må forsterke en utfasing av biler med bensin- eller dieselmotor og ikke stimulere økt privatbilkjøring. Det økte transportbehovet må skje med kollektiv, sykkel og gange.

Økt avgift kan vurderes seinere

Det vil ikke være bærekraftig å la elbilene forbli uten avgifter for alltid. Oslo og Bergen innførte bomavgift for elbiler da elbilandelen passerte 20 prosent. Elbilandelen på E6 Øst Trondheim-Stjørdal og i Miljøpakken stiger for hvert år, og det er rimelig å innføre halv avgift fra det tidspunkt elbilandelen også her passerer 20 prosent, sannsynligvis i 2021.

For å sikre en rask overgang til fossilfrie kjøretøy er det også avgjørende viktig med en bedre dekning av hurtigladere i hele landet. Fylkesårsmøtet i Trøndelag KrF etterlyser bedre tilskuddsordninger for dette.

Forslaget ble fremmet av partiets førstekandidat, Geirmund Lykke.

Fylkesårsmøtet i Hommelvik

Fylkesårsmøtet i Hommelvik hadde 68 stemmeberettigede. Åste Marie Lande Lindau ble valgt som 1. nestleder (politisk) Johan Dale Fossan kom inn på 3. plass på fylkestingslista etter at Karin Nordstad meldte seg ut av partiet.