Det er 23 fjelloverganger på riksveinettet i Norge. Kolonnekjøring er vanlig på mange av disse rundt nyttårshelgen.

Dette er anvisningene fra mannskapene i NAF.

- Når det brukes kolonnekjøring er det for å øke sikkerheten, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.

NAF er tydelige på at du må følge rådene som gis av mannskapene som leder kolonnen.

- Å stoppe, eller å snu i kolonnen, er livsfarlig fordi du kan bli stående fast alene på fjellet. Det er heller ikke tilrådelig å kjøre forbi bommen selv om været der kan være bra. Oppe på fjellet kan det være betydelig dårligere vær og om du kjører deg fast kan det i verste fall stå om liv, sier Svendsen.

- Følg på bilen foran

- Kolonnekjøring er krevende. Sikten er dårlig, føret er utfordrende og mange har ikke erfaring med å kjøre på denne måten. Kjør mykt og med jevn hastighet og pass på at du har øyekontakt med bilen foran, sier Svendsen.

- Blir det stopp i kolonnen må du ikke bevege deg bort fra bilen. Dårlig sikt kan føre til at du ikke finner tilbake, advarer NAF-rådgiveren.

Ta med varme klær, mat og drikke

Ventetiden kan bli lang før man ledes over fjellet. Varme klær, mat og drikke er viktig utstyr å ha med seg i bilen. Samtidig må du passe på at du har så full tank eller batteri som mulig.

- Ta på deg varme klær og send kald luft opp på frontruten når du kjører i kolonne. Bruker du varm luft kan du risikere isdannelse på frontruten om det er minusgrader ute. I tillegg bør du ha tåkelysene foran og bak tent og kjøre med varsellys, råder Svendsen.

Du kan bli bedt om å vente

- Det kan selvsagt føles urettferdig om man må vente lenge i en kald bil, men det er brøytemannskapene som har siste ord. De har ansvar for sikkerheten og ber de deg vente er det en grunn til det, sier Svendsen som legger til at elbiler ofte har en fordel i kolonnekjøringer.

- Man kan få beskjed om å stoppe motoren i enkelte situasjoner, blant annet i tuneller. En elbil har ingen avgasser noe som betyr at man kan la bilen gå og dermed også bruke varmeapparatet.