Tanken om å starte opp det Trondheimsbaserte selskapet Sharenotwaste kom i 2017, under en samtale mellom Trond Moi og Asgeir Grøneng Hartveit.

- De satt i hagen til Moi i Kristiansand, også så de på pæretreet til Moi, det er på 6000 pærer. Så sier Moi "jeg får ikke til å spise alt det her", "nei, du må jo dele det (sier Hartveit journ.anm).", "men hvordan skal jeg dele det her da? Jeg vet ikke hvem det er som vil ha det, og hvem som ønker å ha det. sa Moi", sier Stig Jacobsen, daglig leder i Sharenotwaste.

Grunntanken bak selskapet er å forenkle, slik at andre kan få tilgang på det andre har for mye av, eller som ser annledes ut. Selskapået er samtidig opptatt av digitalisering og delingsøkonomi.

Stor interesse

Foto: SKJERMBILDE

I forkant av appens lansering den 27. juli, gjennomførte selskapet en toukers kampanje for å få med produsenter, og interessen var stor.

- Vi har en forhåndstegning på over 100 produsenter på de 14 dagene, som ønsker å selge varene sine. Elisabeth og Sofia hos oss sitter fortløpende og legger inn produsenter, slik at hver dag blir tilbudet fra lokale produsenter økt. Det renner egentlig bare på med tilganger på at man ønsker å selge varene sine, jo mer de hører om "Fuud". Det har vært over forventning på interesse i forhold til å selge varene sine gjennom Fuud-appen.

Starter i Trøndelag

Trond Moi

- Det med matsvinn og lokalmat er ekstremt viktig for oss. Det vi gjør med appen "Fuud", er å gå mot konsumentmarkedet. Vi ønsker å gjøre det enkelt for folket å få tilgang på lokalmat, og være med å redusere matsvinn. Det som har vært vår tanke. En folkebevegelse der alle er med, deler på det de har for mye av, reduserer matsvinn og får enkel oversikt over hvor du kan kjøpe deilig, gode råvarer lokalt, og støtte lokalt næringsliv.

Foto: SKJERMBILDE

- Trøndelag står for 25 prosent av all lokalmatomsetning i Norge. Matriket Midt og det geografiske området er helt naturlig å starte i, når du har Oppdal, Røros, Frosta, Fosen, du har de områdene rundt, Selbu, Klæbu. Det er så mange lokalmatprodusenter rundt her, at det er helt naturlig å starte der det er størst tetthet på produsenter, og størst interesse for lokalmat.

Selskapet starter nå i Trøndelag, før de gradvis utvider til resten av Norge, med mål om å krysse landegrensen etterhvert.

Jacobsen håper til slutt at dette blir en kjempesuksess.

- Hvis det blir det, så gjør vi nettopp det vi ønsker å gjøre, å redusere veldig mye matsvinn, og er med å gjøre verden til en bedre plass å leve. Vi er med og gjør et skikkelig tak sammen med folket på bærekraft.

Hør hele intervjuet med Stig Jacobsen i lydfilen under.