– Vi opplever stor pågang fra kunder, spesielt etter at Norwegian måtte sette sine 18 fly av denne typen på bakken. Mange har opplevd omdirigeringer, forsinkelser og kanselleringer. Vi oppfordrer de som er rammet til å forholde seg til flyselskapet og først søke hjelp der, men åpner for at reiseforsikringen kan brukes i enkelte tilfeller, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.

For kunder som er rammet vil forsikringsselskapet kunne dekke følgende ekstrautgifter:

  • Dersom man velger å få pengene for flybillettene refundert og ender opp med å måtte betale mer enn billettprisen for alternativ reise hjem, dekker Tryg mellomlegget med et beløp per person, avhengig av personens reiseforsikring hos selskapet.

  • Dersom man har behov for overnatting i forbindelse med omdirigering, forsinkelse eller kansellering, dekker Tryg en rimelig overnatting.

  • Dersom man må overnatte og eventuelt kjøpe nye flybilletter hvis man mistet en viderereise med et annet flyselskap på grunn av forsinkelser eller kansellering, dekker Tryg en rimelig overnatting.

  • Kredittkortforsikringer dekker ikke mellomlegget for ny flybillett dersom man velger å få flybilletten refundert av flyselskapet ved forsinket avgang. Har man ANSA studentforsikring må du ta kontakt med Tryg for å avklare om din forsikring dekker dette.

  • Kunder bes ta vare på alle kvitteringer. Utgifter til mat er ikke inkludert i dekningen.