Interpellasjon: spesialundervisning i Stjørdal kommune

Etter statsråd Jan Tore Sanners besøk ved Halsen ungdomsskole 22.mai, har mange stilt spørsmål vedrørende Stjørdal kommunes praksis når det gjelder spesialundervisning. Undertegnede var først ute, deretter fulgte foreldre og Utdanningsforbundet.

Det er politisk vedtatt, av posisjonspartiene i kommunestyret, at andelen elever som mottar spesialundervisning i kommunen skal gå ned. Blant annet av økonomiske grunner. Det er stor politisk enighet om at alt for mange elever i dag mottar spesialundervisning. Men: det er stor forskjell på hvilken medisin vi mener virker. Stjørdal SV setter barnet i fokus; tidlig innsats i barnehage og barneskole vil føre til at langt færre elever trenger spesialundervisning i ungdomsskolen. Først og fremst bra for barnet, men også for kommunen.

Når ordføreren feirer at andelen barn med spesialundervisning har gått ned, ved hjelp av et pennestrøk, helt uten evaluering er det noe - nei, mye - som skurrer. For andelen barn med BEHOV for spesialundervisning er stort sett den samme. Tolærersystem i matematikk, engelsk og norsk er bra, men hva med elevene som trenger begrepstrening i naturfag, samfunnsfag og KRLE? Hva med barn som ikke greier å tilegne seg kunnskap om de ikke er alene med lærer eller i ei lita gruppe? Hva med barn som trenger tid med lærer - alene - for å få oversikt over hva skoleuka byr på?

Hvor er evalueringen av den nye ordningen?

Spørsmål til ordføreren:

  • Hvilke erfaringer har Stjørdal kommune gjort seg etter at Halsen ungdomsskole endret sin praksis angående spesialundervisning?

  • Vil det bli foretatt en evaluering av den nye spesialundervisningsordningen ved Halsen ungdomsskole før den samme ordningen blir iverksatt ved de andre skolene i kommunen?

Forslag til vedtak:

  • Ny ordning vedrørende spesialundervisning i Stjørdal kommune skal evalueres før den iverksettes ved alle kommunens skoler.

Anja Ristad, SV