Fra 1. januar 2025 er det krav om at alle nye bybusser skal være utslippsfrie.

Veistrekningen vil bli bygget i den sørlige enden av Kvenildstrøa på Sandmoen, sør i Trondheim.

Samarbeid

AtB, Miljøpakken og Trøndelag fylkeskommune har gått sammen om et unikt pilotprosjekt som vil undersøke om lading fra veibanen, enten stillestående eller i fart, kan gi utslippsfrie metrobusser.

Selskapene ENRX og Electreon ble invitert inn i anbudskonkurransen, og begge leverte gode og solide tilbud. Til slutt var det Electreon som vant kontrakten.

Spennende og viktig prosjekt

– Dette er et viktig prosjekt for busser og godstransport på veg som vil gi kunnskap blant annet for det kommende bussanbudet i Stor-Trondheim. Induktiv lading av busser i bevegelse er en fascinerende mulighet. Vi vil finne ut om teknologien kan fungere i krevende vinterforhold hos oss og hva som skal til for å lykkes, sier Konrad Pütz, direktør for samferdsel i Trøndelag fylkeskommune.

Electreon har gjennomført flere lignende prosjekter tidligere. Selskapet hadde sitt første smartveiprosjekt på Gotland i Sverige i 2017, og har i tillegg hatt et ladeveiprosjekt i Balingen i Tyskland.

Bygging iav veistrekningen i Trondheim begynner i juli 2024, og veien vil være i drift fra ca. august 2024 og ut 2025.

Prosjektet er finansiert av Miljøpakken og Enova, og det er bevilget til sammen 22, 4 millioner til pilotprosjektet.

- I første omgang vil to elektriske 12 meter busser bli bygget om til å kunne mottalading fra den elektriske veien, sier Pütz.

Hør intervju med Konrad Pütz her