Gallery Walk er en teknikk som gjør elevene aktive både i forhold til sitt eget og andres arbeid.
Skriving i alle fag
– Vi arbeider etter en modell som kalles "Charlottenlund-metoden". Det innebærer at vi arbeider med skriving i alle fag, sier lærer Signy Thorsvoll.
På Brekken oppvekst- og lokalsenter har elevene en dag i uka der skriving blir prioritert, og det gir resultater, mener Thorsvoll.
Felles opplevelse
– Gjennom denne pedagogikken får den enkelte utvikle seg i sin takt, men samtidig føle seg som en del av gruppa. Tanken bak denne arbeidsmetoden er å gi barna en felles opplevelse som de etter hvert kan reflektere rundt.
Charlottenlund-metoden er hentet fra den amerikanske forskeren Sara A. Gibson. Metoden bygger på en felles opplevelse som barna reflekterer over. Elevene diskuterer sammen med de voksne for å finne strategier for skrivinga. Tankekart er ett virkemiddel, tegning et annet der elevene får muligheter til å uttrykke seg bedre - tilpasset sitt eget nivå.
Lokke fram glede og initiativ
– Ved å jobbe sammen med barna og bruke mange sanser, kan vi voksne lokke fram både glede og initiativ i skrivearbeid, sier Signy Thorsvoll. Hun håper at denne metode å arbeide på, kan fortsette og vokse seg enda sterkere.