- Det var en skummel opplevelse, da det ble helt stille på telefon. Vi måtte tenke nytt, og se hva vi kunne lage, sier driftsleder ved Capro Cases, Tore Dalsaune.

Da Dalsaune så reportasjen fra en bedrift som laget smittevernsvegger til servicebransjen på nyhetene, ble idèen tent. Han skjønte at dette var en enkel oppgave i fabrikken på Støren.

- Jeg begynte å skrive en liste over hvem jeg mente kunne ha bruk for slike vegger, sier Dalsaune.

Capro hadde også muligheten til å skreddesy veggene, slik at kundene kunne få de slik som de ville. Med logoer og forskjellige typer oppheng og føtter. Dermed kom produksjonen i gang.

Smittevernsveggene holdt hjula i gang

- Veggene ble kjøpt blant annet av NAV-kontor, kulturskoler, frisører og butikker, fortsetter han.

I løpet av to til tre uker ble veggene svært populære, og det var dette som gjorde at bedriften kunne holde hjulene i gang gjennom pandemien.

- Jeg vet ikke om jeg skal nevne noen summer, men det ble solgt vegger for en ganske anselig sum bare i løpet av to uker, sier Dalsaune.

Godt fornøyd: Daglig leder ved Capro Cases, Peder Rosmo er godt fornøyd med at de klarte å tenke nytt, og at dette hjalp dem med å holde hjulene i gang. Foto: Runar Kjøsen

Den ordinære driften er på tur tilbake

Vanligvis er det kultur- og industribransjen som er Capro sin største kundegruppe, med transportkassene som skreddersys etter ønsker. Selv om det fortsatt er rolig innenfor kulturbransjen, ser man at industrien begynner å komme tilbake, og at det normaliserer seg litt etter litt.

- Vi håper selvfølgelig at det blir helt normalt etterhvert, men vi får bare ta tida til hjelp, avslutter Dalsaune.