Fv 30 - Bom Chicka Bom (Album by Frelsesarmeen 2002)

Kronikk av Olav H Megård, representant for Pensjonistpartiet i Holtålen kommunestyre

Headingen er ikke så malplassert som dere tror. Men det handler om Fv 30 og hvem som bom(mer) mest i en nærmest religiøs argumentasjon mot en trafikksikker vei med nullvisjon for dødsulykker

Som sikkert alle i denne kommunen har fått med seg så er jeg en av de mest innbitte av alle bompengemotstandere. Det er jeg sammen med Hartvik Bakås og de 1000 listeunderskriverene mot bompenger.

Problemet er at her står vi alene sammen om Fremskrittspartiets programformulering for veifinansiering i Norge. Hvis FrP benytter anledningen nå og stiller liste i Holtålen ved kommunevalget i 2023 så vil det være ute med alle dagens folkevalgte som går for gjenvalg.

Min oppfatning av hva som er realistisk politikk gjør derimot at jeg går for bompenger for dette prosjektet fordi det haster med å få det i gang. Stortinget vil aldri tillate at ei bygdeliste med skarve 1000 underskrifter skal snu opp ned på en nasjonal samferdselspolitikk som det dessuten er enighet om, med unntak av FrP.

Bompengepartiene med utgangspunkt i de største byene hadde 800.000 underskrifter. Hva har de oppnådd ? Null, niks og ingen ting.

Lokalpolitikken i Holtålen er ikke til å tro. Så snart en potensiell velger roper hopp så hoppes det over en lav sko. Formannskapets vedtak i saken om bompengefinansiering kan umulig bli stående da det har konsekvenser for vår egen sikkerhet og uteblivelse av helt nødvendig oppgradering av infrastruktur for hele dalføret.

Blindtarmen Fv 30 som byfolk kaller veien vår, er snart kvalifisert som en del av «verdensarven.» På forstadiet til denne statusen klarer vi på en suveren måte å lage steder for programmet «der ingen skulle tru at nokon kunne bu». Det vil si at alt blir ved det gamle - ikke en eneste meter med forbedret vei.

Må jeg, så kan jeg dokumentere gjennom et ti-talls tilbakemeldinger fra tidligere og også nå aktive politikere fra nabokommunene, at det eneste vi har oppnådd så langt, er å forsure samarbeidsklimaet med nabokommunene og fylkeskommunen.

Fylkeskommunen har utredet prosjektet - foreløbig til en kostnad av 10 til 15 millioner. Jeg finner det ikke oppsiktsvekkende at krefter i fylkeskommunen nå ser på muligheter for å fakturere Holtålen kommune for beløpet.

Det er vi som kaster andres penger rett ut av vinduet. Lagarbeid over tid er avhengig av kontinuitet - slik er det også i politikken. Etter mange års arbeid fikk vi presentert en løsning for Fv 30. Vi skal være takknemlig for tidligere generasjoner med politikere som gjennom hardt arbeid og utholdenhet skulle få sin rettmessige ære ved at Fv 30 nå endelig ble prioritert.

Jeg synes det er trist at disse nå føler seg pissa på. Tenk dere følelsen etter 50 års arbeid - så kommer det en generasjon med uvoksne politikere som hiver babyen ut med badevannet i siste liten.

- Det er Holtålen som er «dritten i midten»

Jeg vil oppfordre fylkeskommunen og Røros kommune om å se på mulighetene for å gå videre med prosjektet på egen hånd. Det vil si at man finner utbedringspunkter fra Holtålen sin kommunegrense til Røros og fram til fylkesgrensa mot Innlandet i stedet for de tiltak som er beskrevet for og i Holtålen kommune.

Dette vil bli et revidert prosjekt med et betydelig økt bompengegrunnlag. Jeg vil også oppfordre Midtre Gauldal til å gå videre på egen hånd. Vi har ikke råd til å la dette glippe ut fylkets svakeste region.

Det gir ingen mening i at en liten kommune mellom 2 større skal kunne blokkere for økt trafikksikkerhet, ny og forbedret infrastruktur, herunder næringsutvikling.

Det er Holtålen som er «dritten i midten» - aldri har uttrykket passet bedre. Slagordet «mulighetenes kommune» kan med fordel byttes ut med «dritten i midten» i følge så langt gode venner i lokalpolitikken i våre nabokommuner.

Holtålen Senterparti har i sitt program sagt at de vil stemme i mot en bompengefinansiert utbedring av Fv30. Det er en formulering av en partikoloss som står på leirføtter. Programformuleringen er overhodet ikke forankret,verken i partiets fylkesprogram eller stortingsprogram - og det av et parti som har gjort bompengefinansiering til en forutsetning for all vegbygging. Ikke rart at det stolte bondepartiet er på full fart mot sperregrensa.

Folk begynner å forstå at de ikke er til å stole på. Holtålen Sp viser selv i denne saken at det er grunnlag for mistillit til partiet ved at de også nå svikter sine egne – nemlig grenda Aasen som alltid har vært «Sp-dominert» siden tiden før «Kristi fødsel». Bompengeprosjektet for Fv 30 inkludererer ny permanent bro til Aasen.

Jeg har selv vært på befaring og sett at den provisoriske broa som står der i dag ikke har lang tid igjen før den «tar kvelden». Et fortsatt nei til bompengefinansiering gjør framtida for de som bor der usikker og jeg forstår godt den fortvilelse de kjenner på. Beboerene har siden storflommen i 2011 vært kasteballer mellom forsikringsselskaper og offentlige aktører - der Holtålen kommune også har hatt sin rolle.

Grendas kamp for å overleve kulminerte i en dom fra Lagmannsretten der Aasenveien AS frifinnes. I dommens andre punkt dømmes Holtålen kommune til å betale 124.000 kr i saksomkostninger.

Holtålen kommune har ikke benyttet seg av ankeadgangen til Høyesterett.

Dette kan bety at Holtålen kommune må være med å delfinansiere ny bro til Aasengrenda som en konsekvens av at de har betalt saksomkostninger i stedet for å anke.

- Ordføreren er satt inn i sin posisjon av oss - det til tross for at han er partiløs og skle inn i politikken på et isete snøscooterspor i form ei bygdeliste.

Kort oppsummert, Aasengrenda kan få ny bro gjennom bompengeprosjektet og kommunen slipper å være med å delfinansiere. Haaaallloo ? Plinger det i luka ??? Det prosjekterers andre broer i kommunen for tiden med 100 % kommunal finanisering og flere broer har vi ikke råd til å finansiere.

Ved kommende budsjettbehandling så forventer jeg at Sp retter opp sitt svik ved å nekte oppsitterene i Aasen «gratis» bompengefinansiert bro. Det kan ende med at Sp ikke ser noen annen mulighet enn å anbefale at kommunen bevilger et fraflyttingstilskudd for hardt prøvede beboere i Aasengrenda.

PP har ved flere anledninger forklart hvorfor vi trakk oss ute av «Tre-enigheten» med Framtida og Senterpartiet. Ordføreren er satt inn i sin posisjon av oss - det til tross for at han er partiløs og skle inn i politikken på et isete snøscooterspor i form ei bygdeliste.

Ei liste til forveksling lik den underskriftslista mot bompenger som nå ryster lokalpolitikken. Det må nevnes at scootersporet senere ble kjent ulovlig av Statsforvalteren.

Jeg aner nå en forsuring i klimaet mellom ordfører og et stadig mer ekstremt og radikalisert Sp. Det kom tydelig fram under formannskapets behandling av denne saken da han valgte å gå i gruppemøte med Ap i stedet for Sp.

Dagens ordfører har sine kvaliteter og jeg skal ikke redusere noen av disse fordi de er viktige for kommunen. Men å satse på et smalt scooterspor i stedet for en trafikksikker fylkesvei går jeg ut fra han skjønner er en megatabbe.

Det er derfor grunn til å stille spørsmål om manglende kvalifikasjoner når det kommer til politikk og de vanskelige sakene. I en sak som dette der det butter i mot lokalt på alle kanter hadde jeg forventet utøvelse av lederegenskaper for å lose dette prosjektet igjennom med et positivt utfall.

Det er derfor på tide at han går inn i et politisk parti slik at han får en organisasjon i ryggen. Det ville såvel han selv som kommunen tjene på.

Ordfører har sammen med Arbeiderpartiets gruppeleder i kommunestyret, Dag Knudsen sittet i fylkets styringsgruppe for bompengeprosjektet Fv30. Referater fra disse møtene viser at de har sittet der uten å opponere og har sogar stemt for og applaudert løsninger etter hvert som prosjektet har skredet fram.

Når de nå er tilbake i den lokale hverdag så ser vi at de skifter hatt. De har heller ikke informert formannskapet om utvikling av prosjektet underveis.

Etter min mening er dette slett politisk arbeid eller politisk unnfallenhet. Politiske værhaner og her har vi åpenbart 2 kandidater som tenker mer på stemmesanking og egne posisjoner enn hva som er det beste for kommunen og regionen.

Ap -gruppa har en annen taletrengt representant, eller «Talmannen» som jeg liker å kalle han, nemlig Jan Arild Sivertsgård. Han viser til at Bane Nor har et krav til planfri kryssing uten at de legger penger i potten.

Dette er å vise mistillit til fylkeskommunens kompetanse som utbygger. Jeg derimot har tiltro til at utbygger er klar over alle slike forhold.

Det er derfor grunn til å anta at Bane Nor og fylkeskommunen kommer til enighet om når i utbyggingsperioden Bane Nor skal refundere fylkeskommunen for det faktiske beløp en planfri kryssing koster.

Holtålen Ap sitt nei til bompengefinansiering er heller ikke forankret eller harmonisert verken med fylkespartiet eller partiets syn sentralt.

Derimot kan man skimte «en rød tråd» til en debatt blant enkeltmedlemmer av et visst sosialdemokratisk forum i gamle Nidaros. Holtålen Ap har hatt medlemsmøte på bompengesaken.

Til møtet hadde de hentet inn Ap-veteran og mangeårig fylkestingsrepresentant Knut Sundet, nå daglig leder for Fosenveiene. Hans budskap var klart, «skal dere ha ny vei så må dere gripe sjansen nå mens dere har den».

Videre kunne han berette at han fikk over 800 stygge mailer og smser ved innføring av bompenger på Fosen. Når veien nå er bygd kommer de sammen folka med blomster til han og takker for hans utholdenhet.

Jeg gjengir videre fra hans postulat: «Den som mener at fylkeskommunen skal stå for hele finansieringa av veiutbygging/utbedring av veiene i en region, vil sannsynligvis aldri få realisert sine ønsker og behov for gode veier».

Til tross for en partiveterans overbevisende råd til Holtålen Arbeiderparti valgte partiet å vise sin sedvanlige maktarroganse ut fra parolen om at ingen utenfra skal komme her, å komme her for å fortelle oss noe som helst.

Vi er de lokale og vi vet best. Vi har tross alt styrt kommunen i 105 år – sammenhengende. Ingen må være i tvil om at jeg med tidligere fartstid i Ap «kan Holtålen Ap».

Derfor er det grunn til å lytte når jeg snakker/skriver om tingenes tilstand. Faktum er at det i hovedsak er de folkevalgte som i dag går i mot bompengefinansiering mens den jevne Ap-velger på bygda har en mer pragmatisk tilnærming. Leder av Holtålen Ap, Ann Elisabeth Hansvold, også folkevalgt er det eneste unntak.

Hun har ved flere anledninger i det offentlige rom sagt at hun ønsker en ny og forbedret fylkesvei nå. Til tross for det kommer hun til å stemme nei til bompengeprosjektet i kommunestyret. Det betyr at formannskapsgruppa til Ap har kuppet medlemsmøte og dermed svekket sin egen leders posisjon i partiet.

Jeg er langt fra alene som med spenning ser fram til Ap sitt kommende årsmøte når de signaliserte utskiftninger nødvendigvis må komme.

Til slutt en liten melding til dere på underskriftslista mot bompenger og som er bosatt i Haltdalen og pendler til Røros. Ved overgang til elbil sparer dere mellom 24 og 30.000 i fossilkostnader pr år.

Skattefradraget på 22 % på bompenger og reiseutgifter vil være på ca 15.000 kroner pr år. Ektefeller og eventuelt 4 i samme bil får alle fullt fossilfradrag for arbeidskjøring selv om de kjører elbil. Verden, Europa og Norge har vedtatt det grønne skiftet og dere har rimelig god tid til omstilling før den første bommen kommer opp.

Jeg burde gratulere dere med en vel regissert aksjon, men jeg må dessverre velge å kondolere for dette blir garantert en «pyrrosseier» - altså en seier som ikke er verdt kostnaden.

Dette prosjektet kan ikke stoppes - til det er det for stort og viktig. Jeg er 100 % sikker på at prosjektet går videre på andre steder i regionen og vi sitter igjen med å betale bompenger på vei ut av dalføret uten at vi får en eneste meter forbedret vei i egen kommune.

Dere skal også ha ros for forhåndsanalysen av oss lokalpolitikere. Det jeg visste skjønte dere raskt, nemlig at lokalpolitikere i Holtålen er lettskremte. I denne saken blir jeg fortsatt den ene stemmen.

Jeg håper dere skjønner at jeg er hel ved. Det er innafor å si fra i fra i en aksjon men jeg ber dere tenke over om aksjoner til syvende og sist kan bli en trussel for det folkevalgte systemet. Og så må dere bli kvitt nettsoldatene.

Jeg antar at denne underskriftslista nå blir arkivert og ikke makulert. Ordfører og kommunedirektør har informert i møte med formannskapsmedlemmer om at man på grunn av synkende barnetall i kommunen, med tillegg av en anstrengt kommuneøkonomi så kan vi bli nødt til å se på kommunens skolestruktur i løpet av kommende valgperiode.

Det er nærliggende å anta at oppvekstsenteret i Haltdalen da vil kunne ryke. Da er jeg rimelig sikker på at denne lista blir hentet fram igjen, men med en annen begrunnelse og formål: «vi kan ikke sende våre barn opp til Ålen på en så farlig skolevei – vi mangler jo tunnel og vi betale itj».