I lengre tid har Trøndelag fylkeskommune jobbet med utredning av fylkesvei 30 mellom Støren og Røros. Veien er hovedveg mellom de to stedene og er cirka 103 km lang. Det har av fylkestinget og kommunene på strekningen blitt vedtatt at en mulig utbedring av veien skal delvis finansieres ved bompenger. Dette har fått folk til å reagere.

- Holtålen kommune generelt trenger nye innbyggere, for vi vil at folk skal bosette seg her. Alderen på de i kommunen er veldig høy, og vi ser tendensen til at ungdommer vil flytte hjem igjen. Jeg frykter at vi med de bompengene vil ende med at folk flytter ut av kommunen og ikke inn.

Det sier leder i Holtålen Senterparti, Stine Mari Storrø Olsen. Hun reagerer på de summene det er planlagt å ta inn i bompenger på strekningen.

- For oss som er to voksne som jobber på Røros og kjører hver vår bil til jobb, så blir det heftige summer.

Mange tusen kroner

Det er i foreløpig plan lagt opp til i alt tre bommer. Disse skal være plassert på Rogstad, Svølgja og Nesvollen (se kart under for plassering). De to førstnevnte bommene vil koste 59 kroner å passere, mens den ved Nesvollen vil koste 39 kroner å passere.

- Det blir fort rundt 100.000 kroner i året, sier Storrø Olsen, som videre sier det er store forskjeller i kommunen:

- Vi bor i Haltdalen, noe som fører til at det blir en ekstra bom for oss, ettersom vi må gjennom den nye tunnelen som er planlagt. Der blir det en ekstra sum på 59 kroner, en sum de som bor høyere slipper unna om de skal til Røros. De slipper unna med 39 kroner, poengterer hun.

Illustrasjon: Trøndelag fylkeskommune

Selv om Trøndelag i 2021 brukte rundt snittet i kroner per innbygger på vei, er etterslepet stort på trønderske veier. I en pressemelding tidligere i år, skrev NAF at etterslepet på trønderske veier var på hele 5,84 milliarder kroner.

Partileder i Holtålen Sp sier hun har en viss forståelse for at veier må bli bompengefinansiert, men mener de prisene som det nå er lagt opp til er for høye.

- Vi vil veldig gjerne ha vei, men vi synes det er veldig urettferdig, for det første for hvordan kommunen skal deles opp. Prisene er samtidig veldig høye, og vi er en pendlerkommune hvor over 400 av oss pendler til Røros eller Støren.

Storrø Olsen påpeker samtidig at det ikke finnes noe alternativ for kollektivtransport, slik det gjør flere andre steder i Trøndelag.

- Det nytter ikke å pendle med buss til Røros nå når skolene er stengt, for da går det knapt buss. Jeg ser noen har sett på det med pendlerbuss, og håper jo at det kan være noe der. Men vi har arbeid der vi begynner og slutter til ulikt tidspunkt, så det er vanskelig å få ting til å gå opp, sier Storrø Olsen avslutningsvis.

Hør hele intervjuet med Stine Mari Storrø Olsen i lydfilen under.