Det er Værnes lensmannsdistrikt som nå skal ivareta tjenestetilbudet til innbyggerne i både Selbu, Tydal, Malvik, Frosta, Meråker og Stjørdal. Lensmannsdistriktet har nå tre tjenestesteder: Selbu & Tydal lensmannskontor, Trondheim lufthavn lensmannskontor og Stjørdal lensmannskontor.

Ulik åpningstid

Stjørdal har det største tjenestestedet, og lensmannskontoret har åpent for publikumsekspedisjon hverdager fra 09-15. I tillegg er det tirsdager åpent fra 09-17.

Selbu & Tydal lensmannskontor har åpningstid tirsdager 09-15 og torsdager 09-15.

Trondheim lufthavn lensmannskontor har åpent dag og kveld mandag til fredag, men tilgjengelighet er noe avhengig av oppgaver knyttet til lufttrafikken.

Fullverdig polititjeneste

I avtalen heter det at Værnes lensmannsdistrikt skal gi en fullverdig polititjeneste innenfor sitt geografiske område. På alle de tre tjenestestedene har innbyggerne mulighet til å levere anmeldelser og få støtte og bistand knyttet til søknader, sivil rettspleie og forvaltningsoppgaver, samt også få veiledning om politiets tjenestetilbud. Politiet kan kontaktes på telefon 02800 og 112 (nødtelefon) hele døgnet. - 95 prosent av nødtelefonene skal besvares innen 20 sekunder, framgår det av avtalen.

Kriminalitetsforebygging

Det kriminalitetsforebyggende arbeidet skal ivaretas av politikontaktene, dedikerte forebyggere og politipatruljen. Felles forebyggende enhet understøtter tjenesteenhetenes forebyggende arbeid. Kriminalitetsforebygging skal være politiets primærstrategi, arbeidet skal være kunnskapsbasert og skal utføres i nær samhandling med kommunene og andre samarbeidspartnere. Politiet vil i løpet av de nærmeste årene få resultatindikatorer på kriminalitetsforebyggende arbeid.

Døgnberedskap

Beredskapen ivaretas av døgnkontinuerlig politipatruljer og innsatsledelse med utgangpunkt fra Stjørdal og Trondheim lufthavn. Operasjonssentralen og politiets Felles operative tjenester skal understøtte beredskapen i tjenesteenhetene og prioritere og koordinere oppdrag.

Kravet til responstid i Trøndelag politidistrikt er at politiet skal være på stedet i 80 prosent av oppdragene innen 20 minutter i tettbygde strøk (2000 – 20000 innbyggere) og 37 minutter utenfor tettbygd strøk . Responstidskravet gjelder for oppdrag som gjelder liv, helse og samfunnsviktige verdier. Som en del av beredskapen deltar politiet også i kommunens kriseledelse, heter det videre i avtalen.

SLT-avtalen fornyes

Kommunene forplikter seg til å videreføre det som heter Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak (SLT). SLT-funksjonen er en viktig del av det kriminalitetsforebyggende arbeidet og ligger til grunn for all samordnet innsats og samhandling mellom kommunene og politiet i det rus- og kriminalitetsforebyggende perspektivet.

Det er SLT-koordinatoren som skal være pådriver for arbeidet og kontakten med politiet.

Politikontakten

Avtalen med kommunene beskriver også politikontakt og politiråd som en av nærpolitireformens seks prioriterte funksjoner.

Samarbeidet med kommunene utøves på tre nivåer; strategisk, operasjonelt og taktisk. Strategisk nivå er tjenesteenhetsleder som møter i politiråd/interkommunale politiråd og inngår forpliktende avtaler med kommunene. Operasjonelt nivå vil være politikontakten som den enkelte kommunen kan ta kontakt med eller som tar kontakt med kommunen for gjennomføring av det som er avtalt. Taktisk nivå er medarbeider som samarbeider med kommunene om konkrete utfordringer/oppgaver.

- Politikontakten vil være bindeleddet på alle tre nivå med politi og kommune for å løse utfordringer i samarbeid med kommunen, heter det i avtalen.

Politiråd

Politirådet skal være politiets og kommunens formaliserte samarbeidsforum for det lokale kriminalitetsforebyggende arbeidet, for samordning av beredskapsplaner og for arbeid med samfunnssikkerhet. Gjennom utveksling av kunnskap og erfaring mellom politi og kommune skal politirådet bidra til involvering og gjensidig ansvarliggjøring av lokale myndigheter, næringsliv, frivillighetssektoren samt politiet i det kriminalitetsforebyggende arbeidet og innen beredskap og samfunnssikkerhet.

- Ved saker knyttet til samfunnssikkerhet og beredskap utvides politirådet med beredskapskoordinator, leder brann og leder helse, eventuelt andre etter konkret vurdering, heter det i avtalen.

Politirådet i Selbu og Tydal for perioden blitt enige om følgende satsningsområder i 2019, der punktene 1, 2 og 6 skal prioriteres:

1. Vold og seksuelle overgrep mot barn: Samarbeid og samordning av innsats slik at vold og seksuelle overgrep mot barn forebygges i alle samfunnslag. 2. Forebyggende tiltak knyttet til barn og unge: Rusforebygging og oppfølging av barn og unge i risikogrupper, herunder øke debutalderen for alkohol. 3. Beredskap og krisehåndtering: Identifisere samarbeidsområder innenfor beredskap og samfunnssikkerhet. 4. Forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme: Utvikle handlingsveileder for samarbeid og følge opp denne for felles forebyggende innsats. Kontaktpersoner hos politiet er radikaliseringskoordinator og politikontakt. 5. Felles innsats mot arbeidsmarkedskriminalitet og sosial dumping: Samarbeid og samordning av innsats. Kontaktpersoner hos politiet er næringslivskoordinator og politikontakt. 6. Skjenking og ruspolitikk: Forebygge overskjenking og bruk av illegale stoffer, skjenking til mindreårige, vold og ordensforstyrrelser, og gi økt trygghetsfølelse for befolkningen.

Avtalen ble undertegnet torsdag av lensmann i Værnes, ........ samt av ordfører Ole Morten Balstad (Selbu) og Ole Bjarne Østby (Tydal).