Neste uke ruller verdens første el-motorsykler fra Harley-Davidson ut på veiene!
Men selskapet vil involvere kundene sine i utviklingen av nye produkter, og derfor kommer de aller første syklene i Project LiveWire-serien kun til å være tilgjengelige for prøvekjøring.
Dette er for at kundene skal komme med sine tilbakemeldinger før sykkelen settes ut i full produksjon. Her er det også tilrettelagt for at potensielle nye kunder, som ennå ikke har tatt motorsykkel-lappen, også skal kunne teste nyvinningen gjennom den avanserte kjøresimulatoren Jumpstart.
De første el-motorsyklene vil ta turen langs legendariske Route 66 og besøke mer enn 30 forhandlere på sin ferd, før resten av USA samt Canada og Europa står for tur ved årsskiftet.
- De siste årene har vi gjort mange grep for å tilfredsstille behovene til en stadig mer variert kundegruppe. Dette har resultert i flere banebrytende lanseringer, som den væskekjølte motoren i Project Rushmore-serien, så vel som de nye Street 500 og 750-syklene, som har hatt sterk appell hos en yngre og mer urban kjøpergruppe, sier Matt Levatich, President og Chief Operating Officer i Harley-Davidson Motor Company.
Innovasjon og historie hånd i hånd
I den nye Project LiveWire-serien er Harley-Davidsons karakteristiske signatur fusjonert med toppmoderne teknologi. Man får det samme ikoniske og sterkt individualistiske preget som i andre Harley-Davidson-motorsykler - med den ene vesentlige forskjellen at denne modellen er el-drevet.
- Det er egentlig mer nærliggende å sammenlikne Project LiveWire-serien med en el-gitar enn med el-biler. Den rå lyden er som alltid en viktig del av Harley-opplevelsen, og vi har hatt sterkt fokus på at denne skal skille seg klart fra andre el-kjøretøy på veiene, sier Mark-Hans Richer, Senior Vice President og Chief Marketing Officer i Harley-Davidson Motor Company.
Project LiveWire er et statement for Harley-Davidson, både som merke og som selskap. Gjennom utviklingen av sin el-motor gir selskapet sterke signaler om sitt fokus på bærekraft.
- Å bevare miljøet og naturen rundt oss, som vi motorsyklister har så stor glede av, er et av våre viktigste fokusområder. Som et suksessrikt selskap gjennom 111 år, ser vi fram til å tilby kommende generasjoner den samme gode kjøreopplevelsen også gjennom de neste 111 årene, avslutter Matt Levatich.