Senterpartiet satser altså på fylkesvegnettet. Nå femmer partiet forslag om ei tilleggsbevilgning på 550 millioner kroner, inklusive økt bevilgning til rassikring, og opptil 2 milliarder for 2018. Partiet mener også det må settes av 2,3 milliarder kroner til tunnelsikring og 2 milliarder kroner i økt ramme til rassikring i NTP.

- Vi er svært bekymret over fylkeskommunenes manglende økonomiske mulighet til å løse utfordringene med vedlikehold og forbedring av fylkesvegnettet. Det er et stort vedlikeholdsetterslep og Kommunenes Sentralforbund (KS) mener det er behov for 1,5 til 2 milliarder kroner årlig for å opprettholde standarden, sier Heidi Greni og Janne Sjelmo Nordås som er partiets kommunalpolitiske og samferdselspolitiske talspersoner i Senterpartiets stortingsgruppe.

Kommuneproposisjonen

Senterpartiet vil ved Stortingets behandling av Kommuneproposisjonen 2018 neste uke fremme forslag om at det i statsbudsjettet for 2018 etableres et tiårig nasjonalt vedlikeholdsprogram for fylkesvegene.

- Med dette følger vi opp forslag fra fylkene gjennom KS. De mener de årlige bevilgningsrammene til fylkeskommunene ikke gir mulighet for å dekke opp vedlikeholdsetterslepet på fylkesvegene. Jeg mener derfor det er helt nødvendig med et eget øremerket program over mange år for å stoppe forfallet, sier Heidi Greni.

Transportkomiteen

Fylkesvegene er ikke omfattet av bevilgningsrammene under NTP, men Senterpartiet har i innstillingen som transportkomiteen snart avgir satt av 2,3 millioner kroner i økte bevilgninger til tunnelsikring på fylkesvegene for perioden 2019 – 2024. Regjeringen vil stanse tilskuddet til tunnelsikring i 2019, men Senterpartiet vil forlenge det til 2024. I tillegg har partiet plusset på rassikringspotten med 2 milliarder kroner, der halvparten går til fylkesveger.

- Stortingets ambisjon om en styrket samferdselssatsing må også innbefatte at vi satser på fylkesvegnettet, som dekker størsteparten av landets vegnett. Ved siden av vedtak om et tiårig nasjonalt vedlikeholdsprogram, ser vi det som helt nødvendig å sikre tunnelene på fylkesvegene. Dette gjør vi gjennom egen avsetning i NTP. I tillegg løfter vi rassikring med to milliarder kroner i NTP, noe som er svært viktig for mange som bruker rasutsatte veger, sier Janne Sjelmo Nordås.