Den 16. juni 2022 markerer slutten på en lang historie på Røros flyplass. Etter 65 år med tårndrift på flyplassen, var det torsdag slutt for Bergstaden Røros sin flyplass.

- Det er selvfølgelig betydelig grad av vemod. Det er som man kan se Bergstadens fineste kontor. Har selv jobbet i bransjen i 26 år, og det er det her jeg er utdannet til å kunne å gjøre, så det er så rart med det, men det må man prøve å håndtere på en profesjonell måte selvsagt så best man kan. Sender stafettpinnen videre, og ønsker de nye driverne lykke til, vi skal samarbeide godt med de.

Det sier lufthavnsjef og operativ leder ved Røros lufthavn, Gudbrand Rognes, like etter at flyet fra Oslo hadde ankommet Bergstaden.

21 år i tårnet

Torsdag morgen klokken 06:44 landet Widerøes rute WF 30 på Røros lufthavn. Et kvarters tid senere satte flyet igjen kurs for hovedstaden. Flyet ble det siste ruteflyet til å lande og ta av fra flyplassen med tårndrift fra flyplassen.

TRIVES: Ingen tvil om at Rognes har trivdes godt i tårnet på Røros lufthavn. Foto: Henrik Einangshaug

- Har personlig tatt i hånda på han som satt i tårnet den dagen, han heter Nils Skaveren, han møtte jeg under et jubileum på Røros i 2007. Nå er det min tur til å sende stafettpinnen til Nils Skaveren videre, til de som skal drive tårnet i fremtiden fra Bodø, sier Rognes.

Skaveren er derimot ikke den som har sittet lengst i tårnet. I nærmere 30 år ble tårnet styrt av sjefflygeleder Arnulf Trygstad. Den 1.mai 2001 tok Rognes over stolen i tårnet, og har siden fulgt det meste av flyvninger inn og ut fra Røros fra det han selv betegner som Bergstadens fineste kontor.

Fjellets lufthavn

I løpet av disse 65 årene har en rekke fly landet og tatt av på rullebanen, uten at Rognes vet nøyaktig hvor mange. I flere tiår hadde en flyskole tilhold på flyplassen, og utdannet en rekke trafikkflygere. Siden nedleggelsen av flyskolen har antallet flybevegelser sunket kraftig fra rekordåret 2005 med 11 500 flybevegelser.

- Det er ingen tvil om at flyplassen har betydd mye for folk. Da den åpnet i 1957 var det en veldig til fremtidstro og optimisme knyttet til at det nå kom en ny tid til Røros, og man reise raskt og effektivt med fly. Det ser vi at rørosingene fortsatt omfavner, og ikke bare folk på Røros, men og i kommunene rundt, og faktisk i noen av grendene og bygdene på svensk side.

- Dette er på en måte fjellets lufthavn, en lufthavn for en hel region. Tårntjenesten er en bit av det. Alle andre som har en jobb på lufthavnen sammen med tårntjenesten, bidrar til at det her skal være sikkert og stabilt, at vi skaper forbindelser, og er til nytte for folk, for næringslivet og for reiselivet, sier Rognes videre.

UTSIKT: Rognes har hatt god oversikt fra det han selv beskriver som Bergstadens fineste kontor. Foto: Henrik Einangshaug

- Nå skal vi få med oss de siste timene med drift i tårnet først, så har vi ganske mye arbeid i ettermiddag med å få gjort selve omkoblingen og kvalitetssikringen.

Det var i 2020 det 29 meter høye kjennemerket kom opp ved Røros lufthavn. Rognes har vært leder for prosjektet, og bokstavelig talt jobbet for å gjøre seg selv overflødig.

Ikke arbeidsledig med det første

Torsdag kveld skal Rognes være bisitter i tårnet, mens den fjernstyrte tårntjenesten i Bodø tar seg av det som tidligere har vært tårnets oppgaver. Fredag kan Rognes sove noe lengre, før han trer inn i en ny rolle, som selvsagt har noe med luftfart å gjøre.

- På ID-kortet mitt for fremtiden skal det stå "lufthavnsjef og prosjektleder". Skal jobbe med forskjellig prosjektarbeid i Avinor, alt er ikke klart enda da, men fortsatt lufthavnsjef på Røros. Så skal jeg være stedfortredende lufthavnsjef for et par lufthavner på Vestlandet.

- Neste gang vi prates er det kanskje som flypassasjerer, og i en litt annen rolle sånn sett, humrer Rognes avslutningsvis. Gudbrand Rognes ble intervjuet under torsdagens Trønderfrokost. Hør hele intervjuet i lydfilen under. I studio, Baard Danielsen.