I fylkesutvalget rett før sommerferien ble det fattet vedtak om at alle skolene bør markere at det er 10 år siden 22.juli i løpet av 2021. Dette ses også i sammenheng med ei arbeidsgruppe som skal skissere hvordan man skal jobbe med tema demokrati og toleranse i fylkeskommunen og dessuten ivareta arven etter 22. juli.

Norsklærerne ved skolen hadde sydd sammen et tverrfaglig opplegg der alle elevene skulle få anledning til å reflektere over hva de husker fra 2011, jobbe med sentrale begreper, sette seg inn i hendelsene 22. juli og terroristens mål med handlingene.

Øyenvitneskildringer og diskusjon rundt demokrati, ytringsfrihet og hvordan man kan forsøke å hindre slike hendelser i fremtiden inngikk også i mandagens undervisningsopplegg.

Viktig med markering

Christian Skat Nielsen og Anders Fremo var enige om at markeringen var viktig, spesielt fordi de selv var såpass unge da terrorangrepet skjedde.

- Man sier jo at for at ting ikke skal gjenta seg så må man lese om det og lære seg de historiske hendelsene, så sånn sett så synes jeg det er veldig fint å gå inn på temaet en gang i året for å huske at det har skjedd og at det kan skje igjen, sier Nielsen.

- Jeg er veldig enig. Det er viktig at vi ikke glemmer det som har skjedd, og at vi kan minnes de som gikk bort, sier Fremo.

Overrasket over elevenes innsats

At elevene var veldig unge da terrorangrepet fant sted gjør at de ikke har samme opplevelse av historien og dagen slik som voksne har.

- Jeg er veldig overrasket, jeg synes de har jobbet veldig godt og det har flere lærere sagt. Det har vært stor interesse og mye gode refleksjoner og vurderinger. Vi håper det har vært en nyttig og litt annerledes halv skoledag for dem også, sa lærer Bård Storaunet.

Lærer Bård Storaunet var meget godt fornøyd med elevenes innsats. Foto: Maiken Gjærevold Woldseth