- Selv om vi ikke vant prisen, vil synligheten dette gir oss ut i verden gjennom National Geographics kanaler være uvurderlig. De har blant annet 40 millioner følgere på Facebook. Dette er en viktig nominasjon for alle våre medlemmer i hele Destinasjon Røros, skriver Destinasjon Røros i en pressemelding onsdag ettermiddag.

Som eneste norske destinasjon har Destinasjon Røros vært nominert til de tre gjeveste bærekraftutmerkelsene i verden! Røros var nominert i klassen Destination Leadership i National Geographic World Legacy Awards sammen med sterke destinasjoner som Travel Oregon i USA og Burren and Cliff of Moher Geopark fra Irland.

Prisen ble delt ut på verdens største reiselivsmesse i Berlin onsdag ettermiddag hvor 10.000 utstillere fra 187 land kommer, og det er forventet over 100.000 besøkende.

- Destinasjoner som forstår at bærekraft er fundamentet - blir globale ledere i morgen, sier juryformann Costas Christ.

Overveldet

Reiselivsdirektør Linda M. Ramberg er overveldet.

- Vi ser at bærekraft er viktigere enn noen gang for valg av reisemål. Da vi la strategien i 2007 med å jobbe med verdensarv - bærekraftig reiseliv, synlighet og verdiskaping, hadde vi aldri trodd at det skulle føre oss til globale reiselivsprisfinaler. Økt fokus på Røros gir trafikk og verdiskapning i hele regionen. Foruten å jobbe mot å bli et bærekraftig reisemål er ett av målene å bli mer synlig i Europa, og med den profileringen en nominasjon i finalen i National Geographic World Legacy Awards gir oss, er det en drømmestart på verdens største reiselivsmesse ITB i Berlin, sier Ramberg.

Hun sier videre at Etter flere års målbevisst jobbing tar Destinasjon Røros nå markedsandeler på utland.

Synlig hele verden

- Denne nominasjonen gjør Røros-regionen synlig i den store verden.

Juryen har merket seg følgende om Destinasjon Røros:

- Rundt en million turister besøker årlig gruvebyen og UNESCO verdensarvstedet Røros. Destinasjon Røros jobber kontinuerlig med sine 200 medlemsbedrifter for å stimulere til samarbeid og koordinere utviklingen av reiselivet i regionen på en bærekraftig måte. Gjennom et imponerende og helhetlig system, som evaluerer og bygger kompetanse blant medlemsbedriftene og videreutvikler destinasjonen, fortsetter de å fremheve og implementere beste praksis innen bærekraftig reiseliv. Destinasjonen framstår som en rollemodell for andre destinasjoner i Norge.

Spennende reise

- Vi er veldig ydmyke og stolte over at vårt utviklingsarbeid og innsats innen bærekraftig reiselivsutvikling blir lagt merke til ute i verden», sier utviklingssjef Hilde Bergebakken.

- Det har vært en utrolig spennende reise å få lov til å stake ut en kurs for helhetlig utvikling som tar hensyn til kultur, natur, lokalsamfunnsutvikling og verdiskaping.  Vår reise har knapt begynt - og kunnskap om hvordan vi forvalter turisme på en slik måte at vi styrker det norske grønne omdømme, tror jeg vil være veldig verdifullt for framtiden, sier Bergebakken.

Destinasjon Røros var tilstede på prisutdelingen i Berlin onsdag der 15 finalister var nominert i totalt 5 kategorier.

Destinasjon Røros vil rette en stor takk til alle som har støttet destinasjonen med arbeidet lokalt, regionalt og nasjonalt. Ikke minst rettes destinasjonen en stor takk til Innovasjon Norge.

- Vi vet at merkeordningen ble vektlagt betydning da dommerne var på besøk på Røros, så vi knytter gjerne utviklingsarbeidet de har hatt lokalt til utviklingsarbeidet som pilot og godkjent «Bærekraftig Reisemål». Det er fantastisk å se hvordan de har brukt merket til å posisjonere seg og få anerkjennelse i den globale reiselivsverdenen, sier ansvarlig for merkeordningen i Innovasjon Norge, Ingunn Sørnes.

- Innovasjon Norge har de seneste årene vært i førersetet for å sette bærekraftig destinasjonsutvikling i system i Norge. Med dette har vi sammen satt arbeidet med bærekraftig reiseliv på det globale kartet tre ganger - World Responsible Tourism, Best Destination i 2011 - Tourism for Tomorrow, Destination Stewardship i 2012 og nå vinner i World Legacy Awards i 2016. Destinasjon Røros tok Merket Bærekraftig Reisemål i 2013, og bruker mye av sin tid til å inspirere andre destinasjoner til å ta fatt på en bærekraftig reiselivsutvikling, sier Ingunn Sørnes.