- De oppsiktsvekkende naturopplevelsene i Femundløpets arenaer gir store muligheter for kommersielt samarbeid både nasjonalt og internasjonalt, sier daglig leder i JCP Arena, Jarle Ring i en pressemelding.

Siden 1990 har hundesledeløpet Femundløpet – som går gjennom kommunene Trysil, Os, Rendalen, Tolga, Engerdal, Tynset og Røros - vokst til å bli en av verdens mest spektakulære opplevelser innen hundekjøring og det største hundeløpet målt i antall deltakere.

Nå satser arrangørene på å utvikle og forsterke Femundløpet ytterligere, med hjelp fra JCP Arena.

Firmaet, som jobber med events, PR og opplevelser, vil både bistå Femundløpet med knytte til seg de rette lokale, regionale, nasjonale og internasjonale sponsorene/partnerne og hjelpe arrangørene med å aktivere disse på best mulig måte under løpet.

- Femundløpet inneholder alt fra action, spenning, utholdenhet og stayerevne til store idrettsprestasjoner i vakker uberørt natur og villmark. Her er det mange muligheter for bedrifter som ønsker å profilere seg på en positiv og bærekraftig måte, og vi gleder oss til hjelpe arrangørene med dette, sier Ring.

Skal vokse

- Femundløpet har ambisjoner om å vokse videre innen en sport som virkelig er i vinden hvor det å beherske naturelementene i samarbeid og kommunikasjon mellom menneske og dyr er et viktig element. Vi har allerede gode partnere som vi er stolte av å ha med på laget, og ser frem til å samarbeide med JCP om å knytte til oss enda flere, som ser verdien i å samarbeide og profilere seg med oss, sier daglig leder for Femundløpet, Jon Anders Kokkvoll.

Vises frem til millioner av TV-seere verden rundt

Femundløpet ble i 2020 del av et internasjonalt samarbeid med tre andre internasjonale hundekjøringsløp og Aker Biomarine under navnet Qrill Paws. Det innebærer blant annet TV-overføringer til millioner av seere verden rundt.

Aker Biomarine har en offensiv innholdsstrategi, og i 2020 inngikk selskapet en avtale med Maverix AS om å produsere direktesendingene fra Qrill Paws, i tillegg til fire dokumentarer til den amerikanske TV-kanalen CBS og en mengde innhold til sosiale medier.

- Endelig får folk oppleve dette dramaet fra villmarka på nært hold. Millioner av seere verden over fikk med seg at Robert Sørlie gikk over mållinjen i det spektakulære Femundløpet. Tilbakemeldingene har vært strålende, både fra publikum og fra TV-distributører nasjonalt og internasjonalt. Nå forbereder vi ny sesong, sier marketing director i Aker Biomarine AS, Sigmund Nordal.