Bryggerifestivalen i Trondheim slo alle rekorder i år. 59.030 var innom i løpet av tre dager - opp 7.314 personer fra året før. I fjor var 51.716 innom festivalområdet.

Verdens beste gjester

– Fantastiske tall

Omsetningen endte på 8,5 millioner kroner, opp fra 6,7 millioner kroner i fjor.

– Det er fantastiske tall og vi har verdens beste gjester, sier daglig leder i Oi! Trøndersk Mat og Drikke, Aslaug Rustad.

– De er oppriktig interessert i håndverksbrygg og mange av dem går vitenskapelig til verks med anmeldelser og poenggiving. Det er så inspirerende å få være med på, og vi har allerede startet planlegging av neste års bryggerifestival som blir 1. -3 august neste år, og gleder oss til å se gjestene igjen.

Hvorfor er Bryggerifestivalen så populær?

– Jeg tror møtet mellom brygger og kunde betyr mye for dem begge, sier Rustad.

– Kundene får ansikt på bryggeren, og bryggerne får snakke med kundene. I en «digital AI»-verden er ekte møteplasser mellom mennesker enda viktigere.

Bryggerifestivalen er en smaksfestival. Man kjøper et glass med plass til én desiliter øl eller mjød fra bryggeriene som er representert.

– Vi solgte rundt 150.000 smaker i løpet av tre dager, sier Rustad.

Det deltok 30 bryggeri med 400 brygg under Bryggerifestivalen.

Tallene for Trøndersk matfestival er klar mot slutten av neste uke, men ifølge anslag vaktselskapet har gjort var det om lag 200.000 publikummere innom matfestivalen.

Topp 10 bryggeri salg:

  1. Røros Bryggeri

  2. Austmnann

  3. Monkey Brew

  4. Hogna Brygg

  5. Berentsens Brygghus

  6. Bryggeriet Frøya

  7. E.C. Dahls

  8. Bådin

  9. Nøgne Ø

  10. Molo Brew