I slutten av forrige uke var Eldens produksjons team, samarbeidspartnere og frivillige samlet for å finne formen på Elden 2021, men også for å stake ut en ny kurs for det populære utendørsteateret videre i årene som kommer.

Knadd gode ideer

- Vi har sittet sammen og knadd på masse masse gode ideer til hvordan vi skal få gjennomført Elden 2021, som selvsagt handler om covidsituasjonen, men også om hvordan Elden skal være etter Covid, sier daglig leder for Elden, Siri Gellein, før hun fortsetter.

- Vi har i disse dagene tenkt oss hvordan det er å være publikummer. Hvordan det er å være tilreisende til Røros hvis man kommer fra Oslo, eller Trondheim, hvis du er 18, 30 eller 70 år. Dette er noen av spørsmålene vi har stilt oss og jobbet med i disse arbeidsgruppene vi nå har hatt de siste dagene.

Artikkelen fortsetter under lydklippet.

2,3 millioner i omstillingsmidler

At Elden nå har startet med prosjektet om å utvide konseptet, kommer som en direkte konsekvens av utfordringene som har oppstått i kjølvannet av Covid-19. Elden har mottatt 2,3 millioner kroner i omstillingsmidler fra Innovasjon Norge for å finne forskjellige scenarier for smittevern, som igjen skal gjøre det mulig å gjennomføre et utendørsteater i året 2021. I potten ligger også et punkt om hvordan videreutvikle et allerede satt konsept for fremtiden etter Covid-19.

Full uttelling

- Vi fikk full uttelling fra Innovasjon Norge som så at i år ville ting bli annerledes. Vi kommer ikke til å kunne ha så mye publikum som tidligere. Det betyr at vi må finne nye måter å tjene penger og ikke minst gi publikum en ekstraordinær opplevelse. Derfor fikk vi disse midlene, og som et resultat av det, har vi nå startet dette omstillingsarbeidet med å finne nye opplevelser og aktiviteter som vi kan gi vårt publikum, sier Gellein.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Utarbeidelse av mange nye og gode ideer til årets Elden. Her ved reiselivsjef Tove R. Martens, Ellen Kristine Klemmetvoll, Steinar Jørundstad og Herdis Hustad Olsen.

Deilige ideer for 2021

- Det har kommet frem som mange deilige ideer, men de er også mulig å gjennomføre allerede nå i 2021, så nå er vi gira, sier Gellein.

Blant annet så ønsker de nå at spellplassen skal være åpen for publikum og tilreisende i et større tidsrom enn det som har vært tidligere. Før har publikum kun hatt tilgang til scenerommet fra halv ni på kvelden og frem til klokka 24.00. Det ønsker Elden nå å gjøre noe med. De planlegger nå blant annet for aktiviteter på dagtid som er tilpasset barnefamiliene som kommer til Røros for å se og oppleve Elden.

Elden 24/7

- Hvorfor kan ikke Elden være 24/7 var et av spørsmålene som ble reist under workshopen. Hvordan kan vi utnytte spellplassen og hvilke aktiviteter kan vi legge dit utenom selve forstillingen, måtte vi spørre oss selv om. Vi kan jo ikke avsløre hva vi har kommet frem til enda da ideene må inn til styret for godkjenning, men det har kommet frem så mange gode ideer til hva vi kan gjøre, så det har vært spennende, fortsetter Gellein.

KOKK; Tore Namstad er med i utviklingen av en ny og spennende meny man kan få smake på spillplassen i år.

Kjent kokk med på laget

Elden har for året 2021 fått med seg blant annet kokken Tore Namstad for å utarbeide en egen meny som vil bli innlemmet som en del av opplevelsen publikum kan få med seg på årets spellplass.

Namstad har fire restauranter i Oslo og er godt kjent med råvarene og produktene fra Rørosmat, som er hans utgangspunkt for Eldenmenyen, som før helga var ute på prøve blant de som var samlet i Trevarefabrikken på Røros.

Mange gode og spennende smaker på årets Eldenmeny.