Under et ekstraordinært kommunestyremøte i Malvik mandagskveld lå andregangsbehandlingen av den utsatte E6-saken på dagsorden. Tidligere har flertallspartiene i kommunestyret hatt flere innvendinger til Nye Veiers forslag, men etter partene de siste ukene har vært i dialog, har de endelig kommet til en felles beslutning som begge kan leve med. 22 av kommunestyrets representanter stemte for det nye forslaget, mens til sammen 9 representanter fra MDG, Rødt, Venstre, SV, Pensjonistpartiet og et mindretall fra Senterpartiet stemte imot. Til tross for vedtak av forslaget, utrykte flere av de som stemte for at det var den vanskeligste saken de noen gang har behandlet.

- Det føles litt begge deler. Vi har jo stilt strenge krav og vi fikk ikke innfridd alle våre krav. Så er det jo slik at når man diskuterer noe, må man være innstilt på å gi etter på noe. Det som ble vurderingen til slutt for oss, var at det er et stortingsvedtak på at denne veien skal bygges. Og da så vi det at å stå i mot og gi det til en statelig plan vurderte vi til at ikke ville gi en gevinst for Malvik, forklarer ordfører Trond Hoseth.

Saken fortsetter etter radiointervjuet

Beste løsning for å unngå statelig regulering

Et viktig argument for den avgjørende beslutningen var for mange frykten for at E6-utbyggingen mellom Leistad og Helltunellen ville bli statelig regulert. Da ville Malvik kun blitt en høringsinstans.

- Ved statelig regulering vil Nye Veier som utbygger søke direkte til kommunaldepartementet om å få godkjent reguleringsplanen. Da blir ikke avgjørelsen tatt i Malvik kommunestyre, vi blir bare en høringspart, forteller Hoseth.

- Vi synes dette er vanskelig, fordi vi synes løsningen på Leistad og Hommelvik er veldig utfordrende. Samtidig så er det en del plusser vi har fått inn som er utenfor de liggende veinormene, og det tenker vi blir en balansegang. Til sist så tror vi ikke at en statelig plan vil redde noe mer av Hommelvik og Leistad dessverre, fortsetter han.

Med en viss bismak

Det har vært en krevende sak som har vært til behandling over lengre tid. Etter ny dialog har de nå kommet til en løsning hvor begge parter gir og tar. Flertallspartiene har ikke fått det helt som de ville, men kompromissene og de nye endringene gjort av Nye Veier, har vært akseptable. Men som flere i kommunestyre ytret, har det har vært et ekstremt vanskelig valg å ta.

- De kom med noen støyendringer og oppretter et nydyrkingsfond. Allerede så ligger jo den her en til en erstatning av dyrket mark, men det blir også et fond som skal brukes til å stimulere nydyrking og kanskje noe omstrukturering i landbruket i Malvik. Selv om det ikke erstatter dyrket marken så gir forhåpentligvis noe gevinst tilbake til landbruket i Malvik, opplyser Hoseth.

- Det er veldig greit å få avsluttet og bestemt, samt vedtatt saken. Samtidig så er det jo med en vis bismak, som man hørte flere representanter sa. Vi synes jo det er vanskelig. Men det overordnede er at vi vet at veien vil komme, og da tenkte vi at dette var vår mulighet til å gjøre den minst skadelig. Det er klart at en motorvei med en fartsgrense på 110 km/t merkes i en kommune. Og den skal gå 13 til 14 kilometer igjennom kommunen vår, avslutter han.