Det er over tjue år siden Frøya ble en del av fastlandet med en undersjøisk tunnel og fergesambandet ut til øyen var en saga blott.

EU-krav

Nå får derimot frøyværingene nok en gang oppleve hvordan det er å være avskåret fra resten av verden store deler av døgnet. I midten av april blir nemlig tunnelen stengt store deler av døgnet på grunn av en storstilt oppgradering.

Tunnelen må nemlig oppgraderes for å tilfredsstille EUs krav til tunnelsikkerhet.

Tunnelen sto ferdig i 2000, og nå går det i snitt over 2.000 biler i døgnet gjennom tunnelen. Foto: Lisbeth Jegtvik

Jobben innebærer å forbedre sikkerheten, oppgradere teknisk utstyr, bygge flere tilfluktsrom og omfattende vann- og bergsikring.

Dette fører til at Frøyatunnelen stenger hver kveld og natt fra klokka 20.30 fra 21. april.

Se her for når tunnelen er stengt:

Planlagt i over to år

Entreprenøren har femten minutter på seg til å åpne og legge til rette for alle blålysetater, så både politi, ambulanse og brannbiler skal slippe gjennom tunnelen på kort varsel om det skulle skje noe.

– Dette er jo noe vi har planlagt over to år, og vi har prøvd å forberede innbyggerne på stengingsregimet. Likevel kommer det kanskje som en overraskelse på mange fra 21. april, men det får vi ta da, sier Nils Jørgen Karlsen, som er Næringsrådgiver Frøya kommune.

Tunnelen kan bli stengt til jul i 2024. Det betyr at tunnelen blir stengt i om lag ett og et halvt år.

I snitt kjører det daglig over 2.000 biler gjennom tunnelen, og på høytidsdager er dette flerdobla.

– Det handler om å planlegge og det gjelder oss alle. Både privatpersoner og bedrifter. Vi har for eksempel mye pendling mellom Hitra og Frøya, men bedriftene er klar over dette og legger opp løpet deretter, tror Karlsen.

Hør hele intervjuet med næringsrådgiver i Frøya kommune, Nils Jørgen Karlsen, her: