SAS-streiken fortsetter, og onsdag er 19 flyvning hittil innstilt på Trondheim lufthavn Værnes med SAS. Siden streiken mandag forrige uke var et faktum, har selskapet innstilt godt over 100, nær 200 flyvninger hver dag i ni dager.

Leder for SAS-pilotene i Parat, Jan Levi Skogvang, mener SAS skaper et bilde av pilotene er årsaken til selskapets økonomiske problemer. – Problemene ligger helt andre steder, sier Skogvang i en pressemelding tirsdag.

Så mye utgjør pilotlønnen

Skogvang viser til SAS sin egen børsmelding, som skal vise at selskapet brukte 75 øre (SEK) eksklusiv flydrivstoff i februar til april for å produsere en setekilometer (kostnaden for å fly ett passasjersete én kilometer). Inklusive kostnaden for drivstoff, havner setekilometeren til en kostnad på mellom 90 og 100 øre. I samme periode har Norwegian ifølge egne beregninger brukt 55 øre (NOK) i perioden januar til mars (eksklusiv flydrivstoff). Norwegian skal, ifølge Skogvang, bruke ned mot 40 øre per setekilometer senere i år.

- Uansett om dette er to ulike flyselskap, med ulik forretningsstrategi er kostnadene til SAS høyere enn Norwegian og andre flyselskaper vi kan sammenligne oss med, sier Skogvang i pressemeldingen.

Pilotleder i Parat, Jan Levi Skogvang. Foto: Vetle Daler

Skogvang mener derfor det er interessant å se på pilotlønnens andel av pr. setekilometer.

– Ifølge SAS’ egne tall utgjør lønn til pilotene ca 3,6 prosent av driftskostnadene i andre kvartal. Med et slikt utgangspunkt tilsier det at av all pilotlønn utgjør omtrent 3 øre av kostnaden på 75 øre pr. setekilometer, sier Skogvang.

Skogvang mener derfor at dette synliggjør SAS-ledelsens problem i streiken, og at forhandlingene dreier seg om en innsparing. En innsparing hvor selskapet ønsker å spare 30 prosent av pilotkostnaden.

- Det viser hvor meningsløs denne streiken er, sier Skogvang, som håper på en snarlig løsning.

Skogvang mener derfor problemet er ineffektivitet andre steder i organisasjonen. Det kan være leasingavtaler, det kan være billettsystemer, det er vanskelig å se hvor pengene blir av. Dette har vi påpekt overfor SAS, men de framstiller det som at det er pilotene som er problemet. Man kommer ikke bort fra det faktum at dette handler også om andre ting enn pilotkostnader. SAS har allerede gunstige pilotavtaler sammenlignet med resten av Europa, sier pilotlederen i Parat avslutningsvis i pressemeldingen.