Pressemelding fra Lars Haltbrekken og Røros SV

I Tyskland har man nå tatt i bruk hydrogen i togdriften. To hydrogentog ble satt i ordinær drift den 17. september 2018 i Niedersachsen i Tyskland.

SV har i Stortinget fremmet forslag om at vi setter i gang et pilotprosjekt for hydrogentog i Norge også. Det skal skje på en av de strekningene som i dag går på diesel.

Innstillingen fra Transportkomiteen på vårt forslag om et pilotprosjekt på hydrogentog kom for noen dager siden. Regjeringspartiene vil ikke sette i gang et slikt prosjekt, men sammen Ap og Sp fremmer SV dette forslaget som skal behandles av Stortinget 29. november.

Forslaget lyder:

«Stortinget ber regjeringen i sitt arbeid med en helhetlig hydrogenstrategi inkludere et pilotprosjekt for bruk av tog med brenselceller med utslippsfri hydrogen på minst én av de ikke-elektrifiserte jernbanestrekningene i Norge – med tanke på drift på en av linjene innen 1. januar 2020.»

– Krf sitter ikke i komiteen og har dermed ikke sagt hva de mener. Hvis de støtter vårt forslag vil det få flertall og regjeringen må sette i gang arbeidet med et pilotprosjekt, sier Lars Haltbrekken, og fortsetter:

– Hydrogen kan være med på å kutte utslippene fra togtrafikken og gi en opprustning av jernbanestrekninger som sårt trenger det. Rørosbanen er definitivt en av de strekningene hvor det kan prøves ut hydrogendrift. Ved å satse på Rørosbanen kan vi få en dobbeltsporet jernbane fra Trondheim til Oslo, noe som vil bety enormt mye for godstransporten. Mer kan flyttes fra vei til bane, noe som er bra både for miljøet og trafikksikkerheten.

– SV vil nå utfordre Krf til å støtte vårt forslag, de blir tungen på vektskålen her og avgjøre om vi skal få til en skikkelig satsing på de dieseldrevne togstrekningene i Norge og sørga for utslippskutt der, avslutter Haltbrekken.